Reisverslag Berdien & Roan 2013

Onze reis begon op 17 februari vanaf Schiphol, we reizen met Emirates dus we hadden een tussenstop op Dubai, na een uurtje of 3 te hebben rondgezworven op Dubai Intl Airport vlogen we door naar onze eindbestemming Kuala Lumpur. Na zo’n lange reis zonder echte frisse lucht maar gelijk even naar buiten, OMG!! Het was alsof iemand met een fohn constant in je gezicht stond te blazen, nu hielp het ook niet echt dat het super hard regende en onweerde (welcome to malaysia) dus het was echt super benauwd en warm. Toen met een treintje naar de koffers (leuk systeem) en kaartje gekocht voor de trein naar KL Sentral. Op KL sentral aangekomen naar de Monorail gelopen (is in principe aan de overkant van de straat) en op naar Bukit Bintang waar ons guesthouse The Nest is gevestigd.

We hadden vantevoren niet echt heel erg goed gekeken waar we precies moesten zijn, maar we hebben een mond gekregen om te vragen, och och wat was dit een drama ‘you go that way’, ‘you go right’, ‘you go left’ blablabla, heel lief dat mensen ons wouden helpen maar uiteindelijk na een koud drankje bij een barretje (met wifi) zijn we 1.5 uur later dan gepland aangekomen bij The Nest (dus be prepared als je daar ook heen gaat, vantevoren op google maps alle kaarten downloaden en je GPS vervolgens aanzetten 😉 ). Heel leuk guesthouse met vriendelijk ‘personeel’, ’s morgens kun je een simpel ontbijtje maken (geroosterd brood met jam) en koffie/thee pakken.

De volgende dagen zijn we lekker door Kuala Lumpur heen gegaan met de gratis GOKL bus (je hebt 2 routes, de paarse en de groene). Dus we zijn even bij Sultan …. building geweest, bij de Petronas Towers etc. Voor de rest is Kuala Lumpur een stad met enorme shopping malls, je loopt de ene nog niet uit en je ziet de andere al weer opdoemen. De hoogste en grootste is naar onze mening Berjaya Times Square, een 15 verdiepingen-tellende-mall met zelfs een heuse achtbaan en een bowlingbaan met 48 banen (wij konden natuurlijk de verleiding niet weerstaan en hebben ook even een balletje gegooid), ook zit er op de 5e of 6e verdieping een soort van ‘Dr Fish’, dus we hebben onze eeltplekken eens lekker laten behandelen door die knabbelende visjes.

reisverslag-roan-bowling-baan-berjaya-times-square

Ook hebben we heerlijk gegeten ’s avonds in DE eetstraat van Bukit Bintang (en misschien wel van Kuala Lumpur) genaamd Jalan Alor.

reisverslag-roan-jalan-alor-food-street

Na 3 nachten KL, zijn we vanaf Pudu Sentral met de expressbus (gigantische brede stoelen en beenruimte) in een uurtje of 4 naar Cameron Highlands gereisd, heftig ritje hoor met veel onoverzichtelijke bochten en we zaten behoorlijk voor in, dus we hebben nog steeds gehoorbeschadiging van het getoeter van de buschaffeur voor elke bocht. Aangekomen in Tanah Rata op zoek naar Gerard’s place, was even een wandeling (lichtelijk bergje op met backpacks is niet heel erg fijn) maar de temperatuur was echt super, een graad of 10 koeler dan in KL (ongeveer 24 graden).

reisverslag-roan-jungle-bij-cameron-highlands

We hebben de opvolgende dagen, de Mossy Forest tour gedaan wat wel erg leuk was. Ook hebben we zelf een ochtendje gewandeld (er zijn verschillende routes die je kunt wandelen) door de echte jungle heen. We hadden ook nog het geluk dat Tour de Langkawi voorbij kwam, na de verschrikkelijke berg die wij met de bus omhoog gingen kwam ook het (gedeeltelijk) profpeloton langs (klim van ongeveer 65 km!!!), dus we hebben nog even de Nederlanders aangemoedigd (Pieter Weening, Theo Bos).

Van CH zijn we, weer met de expressbus, doorgereisd naar Penang. We hadden al wat spookverhalen gehoord over bussen die kapot gingen en te laat kwamen en dat het een lange reis was. Maar niets was minder waar, de reis verliep soepel en we waren binnen 5 uur op Penang (hebben de ferry vanaf Butterworth gepakt, dit kostte RM 1.20 en is ook nog eens een uur sneller dan dat je in de bus zou blijven zitten die ook uiteindelijk wel op Penang aankomt). We zaten in Ryokan @ Muntri street, middenin Chinatown.

We kwamen op 24 februari aan op Penang en liet het dit jaar nu net toevallig het einde van de chinese nieuwsjaarviering zijn. Dus we hebben ’s avonds genoten van het meest geweldige vuurwerk dat we ooit hebben gezien, de chinesen hebben ons niet teleurgesteld.

Omdat we maar 2 nachten op Penang waren en nog wel iets wouden zien hebben we de volgende dag bij ons hostel een fiets gehuurd om naar de Kek Lok Si tempel en Penang Hill te fietsen (de gastheer van Ryokan vond het veel te ver, maar toen wij vertelden dat wij als rasechte Nederlanders wel wat gewend zijn op de fiets vond ie het wel leuk volgens mij), het fietsen naar Kek Lok Si was prima te doen, wel wat druk op straat natuurlijk maar ze zijn wel gewend aan voorbijrazende brommers en ik voelde me er prima veilig op de fiets. Het grappige is wel dat mensen je aanstaren en zwaaien, waarschijnlijk is fietsen op Penang niet een dagelijkse bezigheid.

reisverslag-roan-red-garden-food-court-georgetown-penang

De Kek Lok Si tempel is echt gigantisch groot, echt allemaal mooie kleuren en beelden ondanks dat we niet echt heel erg cultureel zijn. Daarna zijn we nog naar Penang Hill gegaan, met het treintje omhoog (naar 700 meter hoogte), vervolgens kun je boven een wandeling maken door de natuur, was ook zeker een leuke bezigheid.

reisverslag-roan-kek-lok-si-penang

Na 2 nachten Penang zijn we met de ferry naar Langkawi gegaan. Op internet zijn er allemaal enge verhalen van mensen te lezen van kotsende mensen en dat de zee zo ruig was dat ze dachten te gingen omslaan. Wij hadden over het algemeen rustig vaarwater maar af en toe was er een behoorlijk golf en kan ik me een klein beetje voorstellen waarom mensen die spookverhalen schreven.

Op Langkawi een taxi gepakt naar Pantai Cenang, waar we verbleven in The Cabin. De eerste indruk van Pantai Cenang was eigenlijk dat het geen eigen gezicht kende (het is teveel op westerse mensen gericht, de vriendelijkheid was een beetje weg die we wel heel erg voelden in CH, Penang en ook in KL). We hebben de Mangrove Kayak Tour gedaan (bij dev’s adventures) en dit was echt schitterend, het kayakken door echt dichte mangrove is echt prachtig, goede gids die heel veel weet van de mangroves en van het eiland zelf. Onze eerste indruk van Pantai Cenang is niet weggegaan en we vonden dit de minste stop van onze reis.

reisverslag-roan-kayak-trip-langkawi

We zijn vanaf Langkawi met de speedboot naar Koh Lipe (Thailand) gegaan voor een welverdiende strand/zee/zon vakantie, we verblijven in Gipsy Resort met een view beach bungelow die je gerust beach bungelow kunt noemen (5 meter van de zee), echt een prachtige tijd en super mooi eilandje om te snorkelen en te relaxen…

reisverslag-roan-uitzicht-veranda-koh-lipe

We gaan vrijdag 8 maart weer richting Langkawi waar we weer een nachtje in The Cabin zullen verblijven, hopelijk een scootertje te huren en dan de rest van het eiland een beetje te kunnen zien (watervallen etc). Na Langkawi vliegen we door naar KL, waar we nog een nachtje verblijven dichtbij KL sentral en dan op 10 maart vliegen we naar Dubai, voor een lange stopover van 19 uur (dus we kunnen Dubai nog even verkennen). Op maandag 11 maart zullen we weer in Nederland aankomen.

Wat een geweldig mooie vakantie was dit, we hebben al verschillende vakanties gedaan (Dominicaanse Republiek, Kenia, Lapland,IJsland, Amerika, Egypte) en nu dus de eerste keer Azie en het is ons zeker goed bevallen. Opvallend is dat de mensen in Maleisie zo verschrikkelijk vriendelijk en behulpzaam zijn, misschien dat over 10 jaar Maleisie hetzelfde wordt als Thailand waar de mensen de toeristen liever zien gaan dan komen, maar dit weet ik niet zeker natuurlijk. Al met al een fantastisch reis waar we veel dingen hebben gezien en meegemaakt, zeker iets om nooit weer te vergeten! Ik wil Ilya nog bedanken voor de fantastische website, want zonder jouw tips en deze website was de planning van de reis een stuk moeilijker geweest.

reisverslag-roan-en-berdien-bij-de-batu-caves

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *