Reisverslag MG 2006

reisverslag-migi-kualalumpur-taxiVandaag vertrokken wij voor de elf-en-een-half uur durende vlucht naar Kuala Lumpur. Dit was een startpakket van ANWB Reizen (vlucht + 1 overnachting) en bleek zo ongeveer de goedkoopste oplossing. KLM heeft aardig wat beenruimte vergeleken veel andere luchtvaartmaatschappijen in de economy class. Daarnaast heeft iedereen een eigen beeldscherm en kiest zelf de films (die in NL nog uit moeten komen in de bioscoop). De stewardessen zijn ook net iets anders gekleed en gemanierd dan wij hier gewend zijn. Pluspunt op pluspunt op pluspunt dus.

Donderdag 3 augustus

reisverslag-migi-kualalumpur-nightOndanks de slaappillen waren we goed brak toen we aankwamen in Kuala Lumpur. Van het vliegveld naar de stad met de KLIA Express was ook een ervaring. Vanaf het treinstations moesten we nog een taxi nemen naar het Swiss Garden Hotel alwaar wij een nacht zouden verblijven. Als je geen zin hebt om te sjouwen is een taxi vanaf het vliegveld handiger (niet in de spits) en even duur als de KLIA Express. Bijna iedere vlucht op Kuala Lumpur vanuit Nederland komt daar ’s morgens vroeg aan, maar natuurlijk moesten wij in het hotel wachten voordat wij onze kamer in konden. Swiss Garden is een beetje een afrader; een matig hotel voor een redelijke prijs maar het uitzicht was ronduit belabberd. Gelukkig vielen we snel in slaap. ’s Avonds even bijgekomen en gegeten in de Sushi King op Bukit Bintang tegenover het gezellige Capitol Hotel.

Vrijdag 4 augustus

reisverslag-migi-air-asiaOp ons gemak een taxi genomen naar de Terminal van AirAsia voor de binnenlandse vlucht naar Penang. Tickets hiervoor kun je al in Nederland boeken op airasia.com en kosten inclusief tax ongeveer 19 euro (voor een uur vliegen). Let er op dat de terminal van AirAsia niet op het reguliere vliegveld is, maar bij de budget luchthaven LCCT (15 minuten vanaf KLIA met de taxi).

reisverslag-migi-penangAfijn, twee uur later landden wij op Penang waar we met de taxi het eiland over gingen naar de andere kant. Hier hebben wij 3 nachten in het Bayview Beach Resort gelogeerd. Dit was naar onze mening een prima hotel met uitgebreid en lekker ontbijt. Wij hadden een hillroom super kamer of zoiets. Dit betekende uitzicht op.. jawel, een oppervlak van 40m2 en een 3persoons bed waar je elkaar in kwijtraakt. Penang is behoorlijk toeristisch maar daarom niet minder mooi. Hier ervaar je het echte Aziatische leven met overal marktjes, kraampjes en eettentjes. Voor een maaltijd ‘langs de straat’ betaal je met twee personen 4 euro en dan zit je goed vol.

Zaterdag 5 augustus

Aan het strand gelegen, over de zee gejakkerd op een waverunner, in het zwembad gelegen en de voeten voor een uurtje laten masseren. ’s Avonds de straat op getrokken en een echte 4takt honda (125cc) op de kop getikt.

Zondag 6 augustus

Met de 4-stroke het binnenland ingegaan. Wel even raar; aan links rijden en links de rotonde op maar het went erg snel. Ons lichaam schijnt het ook ‘logischer’ te vinden om links te rijden. Natuurlijk mooie vergezichten, bossen en dorpjes onderweg. In het binnenland nog een lekkere tropische bui op ons dak gehad. Het regent geweldig hard en na een half uur houdt het in eens op. Brommer teruggebracht en lekker in de tuin met ondergaande zon gegeten.

Maandag 7 augustus

reisverslag-migi-2006-boot-motorDit was onze echte reisdag. ’s Morgens om 7 uur vertrokken wij van het hotel. Dit op aanraden van de staff, die het mooi mis had want wij misten onze vlucht naar KL. Nieuwe vlucht geboekt bij Malaysia Airlines en op tijd in KL voor de aansluiting naar Kota Bharu. Vandaar nog een uur met de taxi naar de kust waar we per speedboot vertrokken naar de Perhentian Islands. Deze speedboot was eigenlijk een gewone ‘vlet’ waar ze in NL met een 10pk motortje over de Loosdrechtse plassen tuffen. Hier had men er 2x140pk’s achterop gehangen waardoor je met zo’n ongelofelijke rotgang over zee ging dat je een zonnebril nodig had anders deed de wind pijn in je ogen. Drie kwartier konden we genieten van dit transport voordat wij om 6 uur ’s avonds op het bounty eilandje Perhentian Besar aankwamen.

Dinsdag 8 augustus t/m zondag 13 augustus

reisverslag-migi-2006-perhentian-eilandWe zijn een week op Perhentian gebleven en hebben daar alleen maar op het strand gelegen, gevaren, gesnorkeld, gewandeld, gegeten en geslapen. Hier had je nog echt verlaten stranden, stroom uit generatoren, kleine resorts en een zeer gezellige sfeer. De foto’s spreken voor zich. Overnacht en geboekt bij Tuna Bay Island Resort. Redelijk prijzig resort, maar wel keurig verzorgt, lekker eten en nette huisjes. Je kunt ook een ander (goedkoper) resort boeken en vervolgens eten bij Tuna Bay.

Maandag 14 augustus

Vertrokken wij van Perhentian via Kota Bahru naar Kuala Lumpur waar wij een nacht verbleven in het The Grand Renai.

Dinsdag 15 augustus

reisverslag-migi-2006-boottocht-taman-negaraVerlieten wij per bus KL om na drie uur aan te komen in het midden van Maleisie bij het Taman Negara regenwoud. Dit schijnt het oudste regenwoud ter wereld te zijn. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Na de bustocht moesten wij nog een drie uur met een ‘longboat’ de ‘rimboe’ in. Wij hadden dan ook midden in het regenwoud een primitieve nederzetting verwacht, afgesloten van de buitenwereld. Natuurlijk bleek het een groot resort te zijn waar gewoon auto’s konden komen. Het Mutiara Taman Negara Resort was verder erg leuk om in te verblijven.

Woensdag 16 augustus

Vertrokken wij ’s morgens voor een jungle track met gids. De paden waren bijna geasfalteerd en soms was het file-lopen met toeristen. Af te raden dus. Nu is er ook maar een beperkt deel van het Taman Negara park opengesteld. Daar moesten we het dus met z’n allen mee doen. Wel een superervaring was de canopywalk. Een slingerend pad tussen de bomen door op 45 meter hoogte!

Donderdag 17 augustus

Weer drie uur boot, drie uur bus daarna het Renaissance Hotel Kuala Lumpur. Dit 5-sterren hotel is echt een aanrader. Wij zaten op de 24ste en hoogste verdieping in de New World Wing en keken recht op de Petronas Twin Towers. Iedere ochtend je krantje aan de deur en een gigantisch ontbijt beneden voor 50 euro per nacht (geboekt via ANWB Reizen).

Vrijdag 18 tm maandag 21 augustus

Door KL getrokken, Petronas torens bezocht. Hier kun je alleen tot de skybridge. Ga vroeg je kaartje halen want tussen 8.30 en 11 uur ’s morgens geven ze alle kaartjes weg voor de hele dag. Kuala Lumpur is een gigantische metropol en heeft op de een of andere manier een enorme aantrekkingskracht. Het was werkelijk shop till you drop in KL. We hadden nog een meet en greet met vrienden, kregen een dagtour van een bevriende local naar plaatsen waar je anders niet komt. KL Tower beklommen (aanrader om dat ’s avonds te doen), lekker geslenterd, door de stad met de monorail.. Helaas konden we niet alles doen en zien en moet je altijd een selectie maken. Maandagavond moesten we helaas alweer naar huis.

• Route: KL – Penang – Perhentian – Taman Negara – KL
  • Periode: 02-08-2006 t/m 21-08-2006
  • Reisvorm: Startpakket bij ANWB Reizen. Rest zelf geregeld

Check voordat je gaat de Facebook groep Vrienden van Maleisie voor do’s en dont’s.

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *