Reisverslag Erika & Frans 2014

Onze vakantie begon met een vlucht vanuit Amsterdam via Dubai naar Singapore. Wat een fijne luchtvaartmaatschappij is Emirates. Ruime stoelen, maaltijden die best te doen zijn en een enorme keuze aan films en spelletjes. Zelfs wat films met Nederlandse ondertiteling. Aankomst om 3 uur ’s middags op de luchthaven van Singapore. We boeken een shuttlebus om naar ons hotel te gaan; Orchard Grant Court. Hotel met zwembad en prima ontbijt op loopafstand van Orchard Road. Hotel is niet heel bijzonder, maar locatie is super, zwembad en ontbijt lekker. We betalen voor een driepersoonskamer 140 euro incl. ontbijt per nacht.

Moe van de reis iets gegeten in een foodcourt in een groot winkelcentrum op Orchard Road. Zeer veel verschillende tentjes, helaas net de verkeerde maaltijd gekozen; een rauw ei is namelijk de topping over mijn vis/groente kombo.

13 juli

Kaartjes gekocht voor de hop on hop off bus omdat we maar 1 dag hebben in Singapore. Heel veel gezien deze dag; uitgestapt in Little India; heerlijke geuren, mooie tempels, prachtige kleuren. Daarna door naar Chinatown voor een lekkere lunch, als toetje naar Sentosa Island. Daar gaan we naar Sentosa Luge; karten. Je kunt een familie combo kopen zodat je vier kaartjes voor de kart en de kabelbaan weer terug naar boven krijgt. Op Sentosa is alles perfect geregeld, bussen, prachtig aangelegde parkjes en genoeg horeca.

Singapore

We vonden Singapore een erg westerse stad; alles netjes, heel veel dure auto’s, natuurlijk veel hoogbouw, maar ook het contrast met de Indiase en Arabische wijk en de wolkenkrabbers is fascinerend. Dochter kijkt op van de boerende en slurpende mensen aan het ontbijt, welkom in Azië.

14 juli

Vlucht met Air Asia van Singapore naar Kuching. Reeds in oktober geboekt voor 60 euro pp. Online voor vertrek in Nederland ingecheckt, verloopt prima. Het pinnen echter niet; allebei onze rabo passen weigeren. Gelukkig nog een Visacard bij, daar lukt het mee.

Kuching is een mooie stad; we verblijven in Kuching Waterfront Lodge aan het Waterfront dus. Eenvoudig soort hostel, maar wel driepersoonskamer met airco en een eenvoudig ontbijt van brood en fruit. Voor 30 euro per nacht en een toplocatie een prima deal. Leuk om langs het water te lopen, alle kleine winkels te zien. ’s Avonds na alle tips op het forum met de taxi naar Topspot, veel restaurantjes op het dak van de parkeergarage. Wat een chaos, maar wat een heerlijk eten. Voor 70 ringgit heerlijke vis, rijst en groentes.

15 juli

Met de openbare bus van 07.00 uur naar Bako Park. Voor 10 ringgit met zijn drietjes, tocht duurt klein uurtje. Daarna een permit kopen en kaartjes voor de boot, 20 ringgit pp. Aangekomen in Bako eerst weer registreren en dan een trail kiezen. We kiezen de trail waar de meeste kans is op neusapen; Paku trail, deze is maar 1 km, maar we schijnen er 1 uur over te doen. Dat klopt, en nog wel langer, toch wel pittig als je conditie te wensen over laat. Maar gelukkig hebben we een half uur kunnen genieten van de apen in de bomen.

Proboscis

Tip: probeer niet met een hele grote groep te lopen, ga vroeg en wees stil zodat je de geluiden van de apen kunt horen.

Aangekomen op het strandje kwamen er bootjes langs die aanboden om je naar een volgend strandje te brengen zodat je een andere trail terug kunt lopen. Hebben wij niet gedaan, we hoopten de apen nogmaals te zien. En gelukt 🙂

Voor de terugreis met de boot moet je je op tijd aanmelden, de boot gaat 1 of 2 keer per uur en zit op een zeker moment vol. Sommigen moesten daarom 1 uur of meer wachten. Er is een eenvoudig buffetrestaurant op Bako met prima prijzen.

16 juli

Vandaag met de taxi naar Semengoh reservaat voor de Orang Oetangs. Helaas was het fruit pick season en waren de Orang Oetangs al twee weken niet gesignaleerd. De uitleg van de ranger was erg duidelijk en goed.

’s Middags met een shuttle service naar Damai Beach om te zwemmen. We vonden de zee erg warm (net badwater thuis), erg troebel, maar lekker om even te kunnen zwemmen.

17 juli

Via CPH travel hebben we een excursie geboekt naar de Irrawaddy dolfijnen. Kosten zijn 400 ringgit met zijn drietjes. Blijkbaar met veel kans op dolfijnen.

Irriwaddy dolfijn

Uiteindelijk zitten we met 5 passagiers in de boot, prachtige locatie en de boot vaart weg. Als eerste spotten we een enorme krokodil die op de kant ligt te rusten. Als we deze verlaten en op het water zijn, spotten we al snel dolfijnen. Erg veel dolfijnen, de boot vaart soms een stukje verder, maar in het totaal zien ze ca. 20 tot 30 dolfijnen. Op verzoek van de andere passagier varen we nog naar een drijvend dorpje. Voelt niet fijn om daar rond te lopen; het is ramadan, mensen zijn arm en het voelt als aapjes kijken. Snel verder. Op de terugweg door de mangrove opnieuw veel geluk; een neusaap hangt rustig in de bomen, hij lijkt wel te poseren. Prachtig! Nog een krokodil en dan terug naar Kuching. Zeer de moeite waard!

’s Middags nog per taxi naar het openlucht zwembad van Kuching. Met 2 andere NLse meiden hebben we het 50 meter zwembad voor onszelf. En dat voor 3 ringgit entree geld. Wel moeten we om half 5 eruit, genoeg voor vandaag.

Kuching vonden we een mooie stad, makkelijk te belopen, veilig, aardige mensen.

18 juli

Opgestaan met het verschrikkelijke nieuws van de MH 17. Wij mogen het vliegtuig in naar Penang, wederom Air Asia.

Aangekomen in Penang en met de taxi naar Georgetown. Hotel Old Penang Hotel, 27 euro voor 3pk zonder ontbijt. Kleine kamer, wel hele goede locatie en goede wifi. We hebben moeite met Georgetown; het is erg warm, de stad is druk, chaotisch en heel veel verkeer. Wat een verschil met Kuching.

Georgetown (Penang)

In de middag gaan we lopend langs de koloniale panden, langs de tempels en zoeken we de muurschilderingen. Deze zijn leuk om te zien! Ook meteen kaartjes gekocht voor de bus naar Cameron Highlands. De minibus zit al vol, de gewone bus kan wel, kosten zijn 45 ringgit pp.

’s Avonds op aanraden van een taxichauffeur naar een straatje met allemaal eetstalletjes gegaan, heerlijke sate en banana lassi!

19 juli

Met de openbare bus gaan we naar Penang National Park. Er zijn verschillende trails te lopen, het is erg rustig in het park. We kiezen ervoor om de boot voor de terugreis voor vertrek te reserveren, deze kost 80 ringgit en komt ons om 15.00 uur ophalen. We lopen de tocht naar turtle beach, deze duurt ca. 2 ½ uur, goed te lopen, we zien een slang onderweg en komen aan bij de schildpadden opvang. Leuk strandje maar je mag er niet zwemmen, in de bakken zien we de schildpadjes.

Op tijd staan we klaar op de steiger, maar er komt geen boot. Om 16.00 uur is hij er nog niet en proberen we te bellen, maar natuurlijk geen bereik. Uiteindelijk komt er een bootje aan, maar deze heeft al vier passagiers en wil ons niet meenemen omdat wij geboekt hebben bij de concurrent. Wij hebben echter geen zin om de 2 ½ uur weer terug te lopen, dus na heel veel zeuren neemt hij ons mee voor 10 ringgit pp. Terug bij de concurrent zitten de schippers allebei spelletjes op de Ipad te spelen. Oops ze zijn ons vergeten, zonder morren krijgen we de 80 ringgit terug. We waren blij met de andere boot 🙂

20 juli

Met de bus naar Cameron Highlands, op tijd bij Komtar busstation. Beetje warrig welke bus, waar we vertrekken en ook de stoelnummers kloppen niet, maar uiteindelijk zitten we in de bus. De tocht verloopt prima, het is apart voor ons om na twintig jaar weer terug te zijn in Cameron Highlands. Jammer om alle plastic overkappingen te zien over de groentes en fruit, maar begrijpelijk voor het rendement. We hebben hotel De la Ferns geboekt, 3pk incl. prima ontbijt en goede wifi voor 85 euro pp. Met de taxi naar Tanah Rata voor het avondeten, wat een toeristen! Die zijn we nog niet tegen gekomen in de andere plaatsen. Veel Nederlanders, maar ook andere nationaliteiten zijn goed vertegenwoordigd. Ook de eigenaars van de restaurants spreken een woordje Nederlands ;). Genoeg keuze in de restaurants, lekker Indiaas gegeten. Op zoek naar een excursie naar de Raflessia, de ene zegt dat hij niet in bloei is, een andere organisatie weet zeker van wel. Geboekt voor 75 ringgit de man een dagtour met theeplantages, aardbeien en de Raflessia.

Cameron Highlands

21 juli

Vroeg vertrek voor de Raflessia, een uurtje rijden naar het gebied buiten de Cameron Highlands. De wandeltocht duurt ruim anderhalf uur heen en terug en heeft een heel hoog tempo. Uitputtend, maar met resultaat. Daarna met de hele groep naar een Indiaas buffetrestaurant. Op maandag is de Boh fabriek gesloten dus alleen de plantages kunnen zien, aardbeien valt tegen vinden we, maar de aardbeien zelf zijn lekker. Vlindertuin is leuk, maar Emmen heeft ze ook.

Rafflesia

22 juli

In Nl hebben we al een busje van Han travel geboekt om ons naar Taman Negara te brengen. Bus kost 85 Mir per persoon. Met een paar volle minibusjes rijden we naar het punt waar de boot vertrekt. We moeten eerst in de rij voor de boot, dan voor de camera permit en dan weer terug in de rij voor het betalen van het busje. Simpel maar ok eten in het grote restaurant en wachten op de boot. De boottocht is prachtig, duurt ca. 3 uur, maar wel krapjes voor de lange Nederlanders. Aangekomen in Taman Negara met de boot naar de overkant voor Mutiara. Wat een prachtig resort, welkom met een drankje, warm en vochtig handdoekje en de rugzakken worden naar de bungalow gebracht. Mooi park, maar het lijkt wel een Franse camping in de zomer. Zoveel Nederlanders 🙂 Lekker gegeten in het restaurant van het resort, wel wat duurder, maar ook westerse opties. Wel jammer dat ook hier het eten nooit tegelijk geserveerd wordt. Gezellig is anders. Mutiara kost 135 per nacht inclusief ontbijt voor driepersoonsbungalow.

Hagedis

23 juli

Vandaag hebben we twee activiteiten; in de ochtend doen we de canopy bruggen. Mooi om te lopen door de jungle! In de middag doen we rapid shooting, met een bootje over wat stromingen en even zwemmen in de rivier. Het eten bij Mamashop, het restaurant bij het Han kantoortje is niet veel soeps, ’s avonds daarom weer terug naar Mutiara. Wifi is trouwens slecht.

24 juli

Weer vroeg op om met een grote bus op weg te gaan naar de Perhentians. Het is nog steeds Ramadan, dus we stoppen niet voor de lunch bij een restaurant maar bij een tankstation voor de nodige inkopen. We hebben 1 nachtje geboekt in Kuala Besut, hotel T-Lodge voor 40 euro, zonder ontbijt maar met goede wifi voor we morgen overvaren. Kuala Besut is niet veel, wel prima eenvoudig restaurantje vlakbij.

25 juli tot 31 juli

Perhentians, we hebben een Beach Front Chalet geboekt bij Tuna Bay. Bungalow nr. 5 aan het strand, wat een heerlijk uitzicht. Een tweepersoonsbed en een matras op de vloer voldoet prima. Ontbijt in de ochtend is goed; soms wafels, pannenkoeken, eieren, brood en fruit. De zee voor de deur heeft heel veel vissen in allerlei kleuren, we zien er een kleine rog, een schildpad en ook een haai komt voorbij. Heel veel nemo visjes, dus genoeg om te zien. Stroming is soms sterk. We lopen naar de andere strandjes, eten 1 x bij Abdul Chalets maar was niet veel vonden wij. Kaart was zeer beperkt (ook dankzij Ramadan), maar tafel werd ook niet afgeruimd en personeel was niet geïnteresseerd. Later in de week werd een kleine snackbar op het strand tussen Adbul en Tuna Bay geopend. Leuk, goedkoop, klein en lekker.

Perhentian

We boeken bij Tuna Bay 2x een snorkel trip; een naar Turtle point, Shark Bay en Coral point. De schildpad zien we, maar vind het vervelend dat er zoveel mensen bij de schildpad zwemmen. Kleine haaien gezien bij Shark Bay, coral point viel wat tegen. De andere tocht naar Rawa Island, hele mooie vissen, 2 grote Napoleonvissen gezien en mooi koraal.

Het eten bij Tuna Bay is wat duurder, maar lekker. Duurder betekent 30 ringgit voor hoofdgerecht dus nog goedkoop natuurlijk. Vis barbecue is heerlijk, personeel is zeer vriendelijk. Bier en wijn gewoon te verkrijgen.

31 juli

We vliegen vanaf Kota Bahru terug naar Kuala Lumpur. Lange tocht per taxi naar hotel Alor Boutique hotel in Bukit Bintang. 35 euro per nacht voor 3pk, zonder ontbijt, maar super locatie. Wel heel moeilijk te vinden voor de taxi chauffeur.

01 augustus

Met de gratis bus naar de Petronas Towers en daarna shoppen. Dat hebben we de hele reis nog niet gedaan. Eerst naar het winkelcentrum bij Times Square, daarna naar Chinatown.

02 augustus

We verlaten Maleisië en vliegen terug naar Amsterdam. Wat een prachtige reis. Mooi om onze dochter kennis te laten maken met Azië, voor haar de eerste keer. Voor ons het verschil met onze eerste Maleisië reis 20 jaar geleden. Geen tuktuks meer maar auto’s. De prachtige natuur, de vriendelijkheid van de mensen en het heerlijke eten. We hebben genoten!

Reisverslag Singapore, Borneo en Maleisie juli 2014. 2 volwassenen en dochter van 12.

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *