Reisverslag Michiel en Carlijn 2007

Wij hebben er voor gekozen om te gaan ‘backpacken’ door Singapore en Maleisië. Het was een vakantie met extremen, aangezien we zowel heel goedkoop (€5/nacht) als wat duurder en luxer (€70/nacht) hebben geslapen, maar omdat Maleisië een goedkoop land is voor ons westerlingen, was dit nog steeds erg goed te betalen. Hieronder ons reisverslag van dag tot dag.

Reisschema

• 23/07: Vlucht Düsseldorf – Dubai – Singapore
  • 24/07: Aankomst Singapore, verblijf in Sleepy Sam’s ***
  • 26/07: VIP-bus Singapore – Melaka, verblijf in Tony’s Guesthouse *
  • 27/07: Bus Melaka – Kuala Lumpur, verblijf in The Trekker’s Lodge **
  • 31/07: Vlucht Kuala Lumpur – Kota Bahru
  • 31/07: Perhentian, verblijf op Perhentian Island Resort ****
  • 03/08: Minivan Kuala Jetty – Kuala Tahan (Taman Negara), verblijf in Teresek View Motel **
  • 06/08: Minivan Kuala Tahan – Cameron Highlands, verblijf in Kang’s Travellers Hotel *
  • 07/08: Bus Cameron Highlands – Penang (avondbus), verblijf in Sunway Hotel *****
  • 10/08: Speedboot Penang – Langkawi, verblijf in Malibest Resort **
  • 13/08: Speedboot Langkawi – Penang, verblijf in Banana New Guesthouse *
  • 14/08: Vlucht Penang – Johor Bahru, Bus naar Singapore, verblijf in Hangout @ Mt. Emily’s ****
  • 17/08: Vlucht Singapore – Dubai – Düsseldorf

Dagbeschrijving vakantie:

Dag 1 & 2: Vlucht Emirates Düsseldorf – Singapore

We vlogen op maandag 23 juli om 15:15 met Emirates vanuit Düsseldorf met 1 tussenstop en 1 stopover naar Singapore. De vlucht was prima, het personeel erg vriendelijk, het eten aan boord prima en ieder had zijn eigen tv met entertainment set, dus voordat we het wisten stonden we op Changi Airport Singapore om 17:00 lokale tijd op 24 juli. Ingecheckt bij Sleepy Sam’s (in de Indiase buurt; een erg leuk, gezellig en laidback hostel). ’s Avonds beetje de omgeving van de Indiase buurt bekeken en wat gegeten bij Mc Donalds.

Dag 3: Singapore

Opgestaan en een bus geregeld voor de reis naar Melaka morgen. De bus gepakt richting ’the fantastic cable car ride’ van Mt. Faber (aldus de Lonely Planet). De rit met de cable car viel een beetje tegen, hij was erg kort, het uitzicht op Singapore was echter wel mooi. Vanuit hier zijn we met de metro naar China Town gereisd. Het eerste wat ons opviel was dat dit een zeer toeristische hotspot met veel souvernierskraampjes was, waar je overal als ‘come my friend’ naar binnen wordt gelokt. We hebben twee tempels bezocht, de Sri Mariamman Temple en de Thian Hock Keng Temple, beide de moeite waard om te bezoeken! Via de Singapore River, de Esplanade en het Raffles Hotel een enorme wandeltocht terug gemaakt naar ons hostel, waar we het hostel voor de volgende nacht hebben geboekt.

reisverslag-maleisie-michiel-sleepy-sam

Dag 4: Melaka

Om 8 uur vertrok de bus (van Konsortium, een goede busmaatschappij) richting Melaka. Eenmaal door de douane en immigratiedienst heen duurde de rit nog zeker drie uur. Tony’s Guesthouse is een oud en krakkemikkig (wel schoon!) hostel waar we incheckten, maar goed, kost ook maar €5 voor een nacht. In de middag een rondwandeling gemaakt door het historische centrum van Melaka en ’s avonds gegeten bij the Geographer (leuk!) en nog wat gedronken bij Discovery (erg leuke eigenaar). In een internet café het hostel voor de volgende bestemming geboekt.

reisverslag-maleisie-michiel-stadhuys-melaka

Dag 5-8: Kennismaking met Kuala Lumpur

Rond de middag op Melaka Sentral een bus geboekt richting Kuala Lumpur, waar we om half vijf op het stinkende busstation – Pudu Sentral – van KL aankwamen. Met de monorail naar the Trekker Lodge gereisd. Als hostel een prima plek (weliswaar niet op de mooiste plek van K-L), maar op vijf minuten loop-afstand van de Bukit Bintang, dé shopping straat van Kuala Lumpur. Via de Lonely Planet kwamen we terecht in de Starhill Gallery bij MyThai, een heerlijk restaurant waar we heel goed hebben gegeten. ’s Avonds nog wat gedronken bij een hippe loungebar voor Starhill Gallery.
De volgende dag een culturele tocht gemaakt door KL, waar we onder andere het Merdeka Square hebben bekeken. Daarna een bezoek gebracht aan de Nationale Moskee en naar de top van Menara KL televisie toren gegaan. ’s Avonds geshopt en wat gegeten op de Bukit Bintang en de dag afgesloten bij Old Asia (zeker een aanrader!) met een één-uur durende full body massage.

reisverslag-maleisie-michiel-petronas-night

Aangezien het de derde dag heel erg warm was, besloten we vandaag wat overdekte bezienswaardigheden te bezoeken. Het shoppingcentre Suria KLCC (Petronas Towers) was het eerste (we waren te laat voor tickets voor de luchtbrug, je moet voor 9:30 komen!), gevolgd door het K-L Aquaria, met zijn 90 meter lange onderwatertunnel. ’s Avonds door Chinatown met al haar nep-artikelen gestruind. Hier gegeten bij het Old China Café (Maleisisch/Nonya, erg lekker en goedkoop).

De vierde en laatste dag in K-L ’s ochtends een bezoek gebracht aan de Batu Caves. Het imponerende gouden beeld met daarachter de 272 te beklimmen traptreden was van veraf al te zien. Na enige tijd te hebben rondgekeken en de loslopende aapjes te hebben bewonderd zijn we terug gegaan naar Bukit Bintang waar we het laatste beetje hebben geshopt en vervolgens ’s avonds hebben gedineerd bij Shook! (eveneens in de Starhill Gallery).

reisverslag-maleisie-michiel-national-monument

Dag 9-11: Perhentian

Om 5 uur ’s ochtends de taxi genomen naar de Low Cost Carrier Terminal van K-L waar onze vlucht naar Kota Bahru vandaan vertrekt. In Kota Bahru direct een taxi gepakt richting Kuala Besut van waaruit de speedboten naar Perhentian Island vertrekken. Eerst bij een kantoortje onze 3 nachten geboekt bij Perhentian Island Resort in een semi-suite aan het strand. Met een rotvaart over het water waren we een klein uurtje later op het eiland. Wat een blauw water, wat een wit strand! Het uitzicht vanuit ons huisje was ook werkelijk waar fantastisch! De rest van de dag heerlijk op het strand geluierd, op het resort wat gegeten en ’s avonds genoten van de onweer en de tropische regen.

reisverslag-maleisie-michiel-perhentian

Op dag 10 bestond het programma vooral uit zo bruin mogelijk worden op het heerlijke strand van Perhentian Island. Een poging ondernomen om over het eiland naar de andere kant te komen, maar door de storm van de nacht ervoor was het pad onbegaanbaar. De 11e dag begonnen met een flinke strandwandeling langs het azuur blauwe water. ’s Middags snorkels gehuurd en bij ons resort de meest mooie kleurrijke visjes kunnen bewonderen. Daarna nog lekker wat geluierd op een strandbedje en weer in het resort gedineerd.

Dag 12-14: Taman Negara

Onze speedboot vertrok om 8 uur ’s ochtends alweer richting het vasteland. Hier tickets geboekt richting Kuala Tahan (Taman Negara). Met zijn 8en in een kleine minivan gepropt, hobbelend en 7 uur later, kwamen we aan in dit plaatsje aan de rand van het oudste oerwoud ter wereld. Het vinden van een slaapplaats viel nog niet mee, maar uiteindelijk een kamer met fan gevonden in het Teresek View Motel, ideale ligging, prima prijs. Op één van de floating restaurants ’s avonds wat gegeten.

reisverslag-maleisie-michiel-taman-negara

De volgende dag verhuisd naar een kamer met airconditioning aangezien het toch wel erg heet en vochtig wordt in Taman Negara. Beiden een voedselvergiftiging opgelopen (gisteren al, tijdens de lunch) en te ziek om uit bed te komen. Beetje in bed gelegen en de rest van onze vakantie globaal voorbereid.

De tweede dag kregen we ’s ochtends aan het ontbijt te horen dat de Canopy Walk weer was gerepareerd (er waren een paar dagen eerder bomen op gevallen tijdens een storm waardoor een deel van de hangende brug was ingestort) en geopend, wij helemaal blij omdat we daar zo’n goede verhalen over hadden gehoord en gelezen! Als eerste gingen we mee met een Cave Exploration die per boot vertrok vanaf één van de floating restaurants. Na een half uur geklommen en geklauterd te hebben kwamen we aan bij de grot (erg nauw, niet geschikt voor mensen met claustrofobie). Héél veel vleermuizen(poep), slangetjes en spinnen later kwamen we de grot aan de andere kant uit, een hele gave ervaring! Met wat mensen van deze tocht afgesproken dat we ’s middags een boot met gids zouden huren die ons naar de Canopy Walk zou brengen. Een adembenemend uitzicht en een hele gave ervaring op 40 meter hoogte boven de grond al bungelend tussen de boomtoppen in het oerwoud, echt heel gaaf. Even opgefrist en ’s avonds heerlijk gegeten bij het Berjaya Resort en de avond afgesloten met een Jeep Safari over een palmboomplantage. Op wat kleine katachtigen en mini-slangen na die we hebben kunnen zien, viel deze tocht een beetje tegen.

Dag 15-16: Cameron Highlands

Om 8 uur ’s ochtends werden we weer per bus opgehaald die ons naar de Cameron Highlands bracht, waar we om 4 uur ’s middags aankwamen. Bij Kang’s Travellers Lodge aangeklopt en voor 2 nachten geboekt (goedkoop, erg vriendelijk, beetje vergane glorie, maar wel een gezellig kampvuur ’s avonds!). Eigenlijk direct besloten om toch maar 1 nacht te blijven en een avond bus te nemen naar Pulau Penang (omdat we het zo zonde vonden om altijd maar onze dagtijd kwijt te zijn aan het reizen) en we vonden dat er in het dorp weinig was te beleven. Tenslotte nog een Cameron Highlands tour geboekt voor de volgende ochtend en gegeten bij T-Café en lekker bij het kampvuur gezeten.

reisverslag-maleisie-michiel-cameron-highlands

De tweede dag Cameron Highlands begon met de ‘countryside’ tour. Achtereenvolgens hebben we een tempel, een rozenkwekerij, een aardbeienkwekerij (heerlijke milkshake!), een butterfly farm, een bijenhouder, een marktje en waar we voor kwamen: de theeplantages van Boh Tea Estate. Uitgestrekte heuvels vol met theestruiken, zoals je ze in de Pickwick reclames ziet. Erg indrukwekkend om te zien! Eenmaal terug in Tanah Rata nog een wandelingetje gemaakt richting een lokale waterval, die achteraf meer een plaatselijke vuilnisbelt bleek (stond ook al in de Lonely Planet zo vermeld). Om 17.30 uur de bus op het busstation genomen. We reden vervolgens om 11 uur ’s avonds Penang binnen, waar we ons met de taxi naar het Sunway Hotel (****) hebben laten brengen. Daar ingecheckt op de bovenste verdieping in een executive room (RM250/nacht), enorme luxe kamer met mooi uitzicht over Penang.

Dag 17-18: Penang

Lekker uitgeslapen en bij Starbucks ontbeten. Met een trishaw zijn we door half Georgetown rondgereden (pas op: spreek van te voren een totaal prijs af!). Bij de verschillende monumenten en bezienswaardigheden rondgekeken en geëindigd bij het Cheong Fatt Tze Mansion (‘The Blue Mansion’), waar we precies op tijd waren voor de rondleiding van 3 uur. Een erg indrukwekkend huis met een bijzondere geschiedenis. Terug in het hotel lekker gezwommen op het dak. ’s Avonds hebben we gegeten bij Opera in het uitgaansdistrict van Penang. Een hele hippe tent, met erg goed eten! Vervolgens bij het Eastern & Oriental Hotel gereserveerd voor de lunch van morgenmiddag.

reisverslag-maleisie-michiel-blue-mansion

De volgende dag nog een klein beetje uitgeslapen en de taxi gepakt naar het Eastern & Oriental Hotel waar we van een van de beste lunch-buffetten die we ooit hadden gezien hebben kunnen eten. Nadat de buikjes rond waren gegeten zijn we onze culturele tocht door Georgetown gaan vervolgen met een bezoek aan de Khoo Kongsi Tempel, een met erg veel goud, maar prachtig gedecoreerde tempel. ’s Avonds de taxi genomen naar Batu Ferenghi, een heel toeristisch plaatsje op het eiland. Beetje langs de kraampjes gelopen en een goed stuk vlees gegeten bij The Ship. Hierna weer onze backpack ingepakt omdat we morgen vertrekken naar Pulau Langkawi.

Dag 19-21: Langkawi

Om 08:15 vertrok de Jetty al richting Pulau Langkawi. De boottocht duurde ruim 3 uur en was alles behalve comfortabel en enorm misselijkmakend. Van de 200 passagiers heeft meer dan de helft overboord gehangen. Buiten op het dek was het beter uit te houden. Eenmaal aangekomen de taxi genomen naar ons resort: Aseania Resort: een ziekenhuissfeertje en niet aan het strand! We werden naar onze kamer gebracht waar we 3 nachten zouden slapen, en binnen 5 minuten waren we het met elkaar eens: hier wilden we weg! De enige reden om in dit gigantische hotel te blijven is het enorme zwembad, maar daar kwamen we niet voor. We wilde zon, zee en het liefst een hutje op het strand! Dit hebben we gevonden bij het Malibest Resort in Pantai Cenang. Kleine, schattige, houten hutjes, romantisch en direct op het strand. Hier ingecheckt voor twee nachten in een hutje en de laatste nacht in een treetop tussen de palmbomen (een echte aanrader!!). Rest van de middag lekker op het strand gelegen en ’s avonds ontzettend lekker gegeten bij de ‘buren’ bij het Beach Garden Resort, waar we heerlijk op het strand konden dineren. De avond afgesloten met een romantische strandwandeling op het strand van Pantai Cenang. Moe maar voldaan in bed in slaap gevallen.

reisverslag-maleisie-michiel-langkawi

De ochtend begonnen met het huren van een scooter op Pantai Cenang (slechts RM25/dag!), waar we het eiland mee gingen verkennen. Als eerste naar de Langkawi Cable Car gereden die je onder een hoek van 42 graden je in 2,2 km naar 700 meter hoogte brengt. Helaas was het uitzicht minder omdat we in een wolk terecht kwamen, maar het ritje was daarom niet minder spectaculair! Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Seven Wells waterfalls, waar we na een flinke klim in hebben gepootjebaad. Na de lunch zijn we richting Kuah gereden en een shopping mall ingedoken waar we lekker hebben gedineerd bij de oude vertrouwde McDonalds. Nog over een avond marktje gestruind en toen terug naar ons hutje gereden.

reisverslag-maleisie-michiel-langkawi-strand

De laatste dag bij de Breakfast Bar ontbeten en vervolgens met de scooter de Mount Raya beklommen. Het uitzicht over Langkawi was wederom overweldigend! De middag lekker op het strand doorgebracht en ’s avonds gegeten bij Rasa. Daarna op het balkon van de treetop onder het genot van een flesje wijn geluisterd naar de zee en de plensbui. Helaas moeten we de volgende dag alweer weg, want we waren beide graag nog wat langer gebleven in dit paradijs!

Dag 22: Terug naar Penang

’s Ochtends een duik in de zee genomen en vervolgens weer met de boot terug richting Pulau Penang waar we nog één nacht zullen verblijven, omdat morgen het vliegtuig ons naar Johor Bahru zal brengen. De bootreis was deze maal een stuk beter (omdat we nu met een Catamaran vaarden, dat scheelde in de golven). Op Penang ons laatste nachtje geslapen in het Banana Guest House (prima, schoon).

Dag 23-26: Laatste dagen in Singapore

In de vroege ochtend terug gevlogen naar Johor Bahru. Vervolgens met 2 bussen en 1 taxi naar ons hotel in Singapore gereisd: Hangout @ Mt. Emily (aanrader, mooi, schoon, 80$/nacht). Vlakbij Orchard Road (10 mins lopen), waar we nadat we onze koffers hadden neergezet ook naartoe zijn gelopen. Daar een beetje geshopt in een paar van de vele Mega Malls. Daar vervolgens gegeten en naar de bioscoop geweest. De volgende dag begonnen met een grote wandeling door het Indiase gedeelte van Singapore. Daarna een bezoek gebracht aan het Asian Civilisation Museum, waar erg veel te zien is over de cultuur van Maleisie en omliggende Aziatische landen. Na de lunch richting Chinatown gelopen om souveniers voor thuis te gaan kopen. Met de metro terug naar het hotel om op te frissen en ’s avonds laat op Orchard Road nog een hapje gegeten.

reisverslag-maleisie-michiel-singapore-raffles

De volgende ochtend uitgecheckt in ons hotel. We hadden niet zoveel meer op het programma staan, dus we hebben nog wat door de omgeving gelopen, hier en daar wat gewinkeld en de vakantie al wandelend nog eens nabeleefd. Einde van de middag onze backpacks opgehaald bij het hotel en naar het restaurant ‘Giraffe’ op Orchard Road gegaan. Dit hippe restaurant ligt tegenover het presidentiële paleis. We hebben hier de hele avond lekker getafeld en uiteindelijk hebben we om 10 uur de metro gepakt richting het vliegveld omdat we helaas afscheid moesten gaan nemen van Singapore en Maleisië. We vlogen om 2 uur ’s nachts via Dubai terug naar Düsseldorf, waar deze schitterende vakantie tot een eind kwam.

Tips

Voor de ‘backpackers’ is het hostel Sleepy Sam’s een echte aanrader. Iets minder budget en ietsje luxer is het hotel Hangout @ Mt Emily in Singapore, maar tevens erg goed! The Trekker Lodge in Kuala Lumpur is wat dat betreft ook echt een aanrader (80rm/dag). De kamers zijn zeer eenvoudig en niet al te groot, maar je zit midden in het centrum op minder dan 5 minuten lopen van de Bukit Bintang voor een zeer goede prijs. Voor ongeveer 120 ringit per nacht zit je in een simpel, romantisch hutje op het strand van Pantai Cenang op Langkawi in het Malibest Resort. Voor 60 ringit meer zit je in een gave treetop chalet (Bon Ton Resort. Langkawi is erg geschikt om per scooter te verkennen. De huur is erg goedkoop en ook de benzine kost nagenoeg niets. De ‘prijzige’ suites (70 euro/ nacht) op het strand van Perhentian Island hebben allen een adembenemend uitzicht en zijn daarom zeker de moeite waard.

Ben niet bang dat je alles van te voren moet hebben vastgelegd. Maleisië is een goed ontwikkeld land, het openbaar vervoer is uitstekend, goedkoop en vertrekt op elk moment van de dag. Reizen op de bonnefooi kan prima in Maleisië! Om een idee te geven van de prijzen in Maleisië: voor deze complete 26-daagse vakantie waren wij, inclusief retourvlucht Düsseldorf – Singapore (750 euro), per persoon omgerekend ongeveer 2.000 euro kwijt.

Conclusie

Mede dankzij de site http://www.veelzijdigmaleisie.nl is onze vakantie echt geweldig geweest! We konden ons van te voren al goed inlezen en hebben erg veel gehad aan het forum waar we de ervaringen van andere lezers ter harte hebben kunnen nemen. Maleisië is een fantastisch land met zeer veel diversiteit. Binnen een paar uur ben je van de grote stad in het oerwoud, in de hooglanden of op een tropisch eiland. De bevolking is erg vriendelijk, behulpzaam en met de engelse taal red je je in alle plaatsen prima. Conclusie: deze vakantie was uniek, romantisch, vol afwisseling en één om nooit meer te vergeten!

Vakantiedata: Van 23/07/2007 tot en met 17/08/2007.

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *