Cameron Highlands
Cameron Highlands is een schitterend mooi hoogland. Vanwege de hoge ligging is het er koeler dan in de rest van Maleisie. Geniet van wandelingen, typisch Engelse scones en prachtige uitzichten over theeplantages.
Van 30 september tot en met 3 oktober stond Kuala Lumpur in het teken van de Visit Malaysia Travel Meet, beter bekend als de Global Meet 2025. Althans, dat gold voor de meer dan 1000 bezoekers, want mijn taxichauffeur wist vooral te vertellen dat het weekend ervoor een grootste viering in Melaka was om het komende Visit Malaysia Year 2026 in te luiden. Global Meet was echter een B2B netwerkevenement en bracht internationale media, reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en touroperators samen om zich voor te bereiden op Visit Malaysia 2026. Tourism Malaysia heeft een mooi streven: Maleisië wil in dat jaar namelijk maar liefst 35,6 miljoen toeristen verwelkomen.
Het thema is “Malaysia, Where the World Meets” en draait om het idee dat het land hét kruispunt is waar culturen, natuur en moderne beleving samenkomen. De Global Meet moest laten zien hoe dat thema straks concreet vertaald wordt in reisroutes, marketing en ervaringen voor bezoekers.
De eerste dag had een rustig karakter. Vanaf de middag konden internationale media en partners zich registreren in het World Trade Centre Kuala Lumpur, het centrale knooppunt van de conferentie. Later op de dag werden de deelnemers naar het Royale Chulan Hotel gebracht, waar een optioneel welkomstdiner klaarstond. Het was informeel en vooral bedoeld om elkaar te ontmoeten, maar meteen ook een goede gelegenheid om alvast wat visitekaartjes uit te wisselen en het eerste contact te leggen.
De tweede dag begon officieel in Dewan Merdeka, de grote zaal van het World Trade Centre. De Maleisische viceminister van Toerisme Datuk Khairul Firdaus Akbar Khan opende de Global Meet en benadrukte in zijn speech dat toerisme niet alleen draait om bezoekersaantallen, maar ook om duurzame groei en een goede verdeling van de opbrengsten over het hele land. Hij was vooral erg trots op de grote hoeveelheid mensen die van over de hele wereld naar Kuala Lumpur waren afgereisd, inclusief een enorm aantal producteigenaren en bestemmingsvertegenwoordigers van de verschillende regio’s in Maleisië.
Na de groepsfoto en het persmoment volgde een rondgang langs de expositieruimtes. Hier presenteerden destinatiemanagement-organisaties hun producten. Opvallend was de nadruk op belevenissen: jungletochten met lokale gidsen, culinaire routes door Penang of Sarawak, maar ook nieuwe pakketten waarin strand, natuur en stad mooi gecombineerd werden. Verder waren ook een aantal van de beste hotels en resorts van Maleisië present. Uiteindelijk waren er zo’n 600 lokale aanbieders, 400 internationale afnemers en ruim 100 mensen van de (internationale) pers aanwezig.
Na de uitgebreide en vooral zeer smakelijke lunch kwamen de eerste productpresentaties voorbij. Grote spelers zoals AirAsia, Batik Air en Malaysia Airlines vertelden over hun producten en plannen, terwijl toerismebureaus van staten als Johor (Desaru), Sabah en Sarawak lieten zien hoe zij zich voorbereiden op de toestroom van bezoekers.
Het hoogtepunt volgde in de avond met de officiële lancering van Visit Malaysia 2026 in Sunway Resort, de B2B-variant weliswaar, want de week ervoor was het toeristische jaar al in Melaka met een groots evenement voor toeristen geopend. In aanwezigheid van minister van Toerisme, Kunsten en Cultuur, Tiong King Sing, werd de evenementenkalender voor 2026 gepresenteerd. De setting was groots: een uitgebreid diner met optredens die traditionele kunst combineerden met mooie muzikale shows. De boodschap was duidelijk – Maleisië wil zich laten zien als een bestemming waar erfgoed en innovatie hand in hand gaan.
De derde dag begon luchtig (maar bijzonder warm), met een begeleide wandeling door het hart van Kuala Lumpur. Vanaf Merdeka Square liepen we langs iconische plekken als de Royal Selangor Club en het Sultan Abdul Samad-gebouw dat helaas volledig in de steigers stond. Via de River Of Life (daar waar KL ooit is ontstaan), de Central Market en de kleurrijke tempels – de Chinese Guan Di-tempel en de Indiase Sri Maha Mariamman-tempel – eindigde de route in Petaling Street, het bruisende Chinatown. Voor veel internationale deelnemers was dit een eerste echte kennismaking met de culturele mix die Maleisië zo bijzonder maakt.
Na de tour ging het programma weer terug naar het World Trade Centre voor de lunch en de volgende reeks productpresentaties. Deze keer kwamen onder meer MyCEB (het Maleisische Convention & Exhibition Bureau), MM2H (Malaysia My 2nd Home), het Islamic Tourism Centre en EMGS (Education Malaysia Global Services) aan bod. Persoonlijk hoogtepunt van die dag was echter het verhaal van Irshad Mobarak van JungleWalla. Hij had een fijne manier van praten en de hele zaal zat op het puntje van hun stoel. Samen liet men die dag zien hoe breed het toerisme in Maleisië is, van natuur en erfgoed tot onderwijs en medische reizen.
’s Avonds verhuisde het gezelschap naar MITEC, het moderne Malaysia International Trade and Exhibition Centre. Daar organiseerde MyCEB een groots diner. Grote gast van de avond was Datuk Manoharan Periasamy, de Director General van Tourism Malaysia (hoogste ambtenaar). Met trots vertelde hij hoe hij en alle betrokken het komende jaar tegemoet zien. De keuze voor MITEC onderstreepte nog maar eens de ambitie van Maleisië om zich internationaal te profileren als hub voor congressen en grote evenementen. MITEC is een gigantisch complex, echt een bouwwerk om trots op te zijn.
De laatste ochtend had een meer ontspannen karakter en draaide volledig om de Maleisische keuken. In Rebung Restaurant van celebrity-chef Ismail kregen we een kookdemonstratie en was er een proeverij in de vorm van een uitgebreid buffet-ontbijt. Niet alleen werden klassiekers als rendang en nasi lemak bereidt en gegeten, er werd ook uitgelegd hoe eten een rol speelt in de dagelijkse Maleisische cultuur. Dit was de perfecte afsluiter: lekker eten, een ontspannen sfeer en tijd om alles wat we in vier dagen hadden gezien even te laten bezinken.
Na de sessie werden de deelnemers teruggebracht naar hun hotels en kregen ze de rest van de dag vrije tijd om zelf nog wat rond te struinen in Kuala Lumpur. Sommigen trokken richting de Petronas Towers voor de klassieke skyline-foto’s, anderen doken de foodcourts in om nog wat lokale smaken mee te pakken voordat ze huiswaarts keerden.
Wat duidelijk werd tijdens de vier dagen is dat Visit Malaysia 2026 meer moet worden dan een marketingcampagne. Het gaat om een complete ervaring, met focus op vier pijlers: duurzaamheid en ecotoerisme, moderne attracties en innovatie, cultureel erfgoed en diversiteit, en sterke samenwerkingen met partners wereldwijd.
Maleisië wil dat bezoekers langer blijven, meer regio’s ontdekken en zich niet beperken tot geijkte bestemmingen als Kuala Lumpur en Langkawi. Staten als Sarawak, Terengganu en Johor kregen tijdens de presentaties nadrukkelijk een plek in de plannen. Tegelijkertijd ligt er een grote nadruk op kwaliteit: betere service, gastvrijheid en een naadloze reiservaring, vanaf de luchthaven tot in de kleinste kampungs. Global Meet 2025 liet zien dat Maleisië er helemaal klaar voor is.