Cameron Highlands
Cameron Highlands is een schitterend mooi hoogland. Vanwege de hoge ligging is het er koeler dan in de rest van Maleisie. Geniet van wandelingen, typisch Engelse scones en prachtige uitzichten over theeplantages.
Vervoer in Kuala Lumpur is over het algemeen uitstekend geregeld. Je komt vrijwel overal met Grab, de metro of de bus, en dat maakt de stad heel makkelijk te bereizen. Toch blijft het een grote, drukke metropool waar veel mensen met de auto of scooter onderweg zijn. Dat zorgt vooral tijdens spitsuren voor flinke vertragingen. Omdat bedrijven meestal geen flexibele werktijden hanteren, staat het verkeer in het centrum elke ochtend en avond muurvast. Rond lunchtijd gebeurt hetzelfde, want dan rijdt iedereen massaal naar een eettentje. Vooral als je met Grab reist, kan dit je reistijd behoorlijk beïnvloeden, zeker bij slecht weer of rond sluitingstijd van de grote malls. Als je de files wilt vermijden, is de metro meestal de slimste keuze, of reis bij voorkeur buiten de drukste uren.
In het centrum kun je overigens verrassend veel te voet doen. KLCC en Bukit Bintang zijn met elkaar verbonden via een lange, overdekte voetgangerstunnel, waardoor je comfortabel tussen de wijken wandelt zonder last te hebben van zon of regen. Dankzij de hoogbouw loop je bijna overal in de schaduw en de vele parken en groenstroken maken de stad nog prettiger om doorheen te wandelen. Ook zijn sommige winkelcentra onderling verbonden met tunnels of loopbruggen, waardoor je zo een halve dag kunt dwalen zonder ook maar één zebrapad over te steken. Je 10.000 stappen haal je hier moeiteloos.
Vanaf KL Sentral – het centrale treinstation van de stad – reis je eenvoudig verder door Maleisië. Het station is het vertrekpunt voor verschillende treinen naar andere steden, en hier vertrekt ook de KLIA Ekspres naar de internationale luchthavens KLIA T1 en KLIA T2. Bovendien is KL Sentral hét knooppunt van vrijwel alle metrolijnen, waardoor je vanaf hier snel elke hoek van Kuala Lumpur bereikt.
Vroeger waren taxi’s in Kuala Lumpur een echt hoofdpijndossier. De vraag was altijd of de chauffeur de meter zou gebruiken, en zo ja, of hij niet onnodig omreed voor extra kilometers. Al dat gedoe is vrijwel verdwenen sinds de komst van Grab en andere vergelijkbare apps. Grab werkt net als Uber, is enorm populair en heeft het lokale taxiverkeer in het land echt veranderd. Je downloadt de app, maakt een account aan, vult je betaalmethode in en klaar. Betalen gaat automatisch; wij gebruiken bijvoorbeeld altijd onze Wise-debitkaart.
De app is simpel en gebruiksvriendelijk. Je vult je bestemming in, een chauffeur die de rit wil oppakken accepteert je aanvraag en de app toont meteen de vaste ritprijs. Je ziet precies waar de chauffeur rijdt en hoe lang het duurt voordat hij arriveert. Het kenteken verschijnt in beeld, zodat je nooit in de verkeerde auto stapt. Berichten sturen kan ook, handig als je nog van een hogere verdieping in een winkelcentrum moet komen. Chauffeurs wachten meestal maar een paar minuten, dus zorg dat je op tijd bij de vaste opstaplocatie bent.
Naast Grab is er AirAsia Ride, dat vrijwel hetzelfde werkt maar minder wordt gebruikt. Juist daarom heeft AirAsia Ride soms wél een chauffeur beschikbaar als Grab overvol is. Een derde speler die steeds vaker opduikt is InDrive. Het loont vaak om te schakelen tussen apps als het druk is.
De prijzen hangen sterk af van vraag en aanbod. Als tientallen mensen tegelijk bij Suria KLCC een Grab willen na sluitingstijd, stijgen de wachttijden en schiet de prijs omhoog. In afgelegen gebieden gebeurt hetzelfde. Een ritje naar de Batu Caves is vaak goedkoop, maar terug kan duurder zijn omdat er minder chauffeurs in de buurt zijn. Bij regen wordt het helemaal dringen: zodra de tropische bui losbarst, grijpt iedereen tegelijk naar de app om niet kletsnat te worden.
Kuala Lumpur heeft een modern en uitgebreid metronetwerk dat de stad van noord tot zuid en van oost tot west met elkaar verbindt. Sommige trajecten gaan ondergronds, andere boven de grond, maar overal reis je snel en comfortabel. Bij elk station hangen duidelijke kaarten, al is Google Maps eigenlijk het handigst: alle lijnen en haltes staan er netjes in. De RapidKL-app kan ook, maar is niet per se nodig.
De stad telt momenteel twaalf metrolijnen en er wordt hard gewerkt aan een grote MRT-ringlijn die rond 2030 moet openen. De bestaande lijnen komen langs vrijwel alle plekken waar je als tourist wilt zijn. Veel stations liggen op loopafstand van bezienswaardigheden, winkelgebieden of goede eetplekken. Omdat bijna alle lijnen elkaar op meerdere punten kruisen, is overstappen meestal makkelijk en snel geregeld.
Het metronetwerk wordt grotendeels verzorgd door RapidKL, met zowel LRT- als moderne MRT-lijnen. Vroeger reden er meerdere bedrijven naast elkaar, waardoor overstappen soms betekende dat je buitenom een eindje moest lopen. Dat komt nog steeds af en toe voor, maar vrijwel altijd via nette ondergrondse of overdekte looproutes. Gewoon de stroom mensen volgen werkt meestal prima.
De metro is goedkoop, efficiënt en ideaal om files te vermijden, zeker tijdens regen of spits. Wij kiezen onze accommodatie vaak bewust in de buurt van een station, omdat je van daaruit echt overal naartoe kunt. De metro rijdt dagelijks van ongeveer 6.00 tot 23.30 en ook veel attracties net buiten het centrum zijn perfect bereikbaar.
De monorail vormt de lijn die dwars door het centrum loopt. Verblijf je rond Bukit Bintang, dan pak je de monorail naar KL Sentral om daar over te stappen op een andere lijn naar plekken als Batu Caves, Chinatown of Merdeka Square. Het monorailstation bij KL Sentral sluit direct aan op het winkelcentrum Nu Sentral. De route loopt verhoogd door de stad, op zo’n tien meter hoogte, met belangrijke haltes als Bukit Bintang, IMBI, Raja Chulan en Bukit Nanas.
Voor trajecten buiten het centrum is er KTM Komuter, het regionale treinverkeer dat aansluit op KL Sentral. Vanaf hier reis je eenvoudig naar steden als Ipoh of Penang, of stap je over op internationale treinen. De KLIA Ekspres naar KLIA T1 en KLIA T2 vertrekt ook vanaf dit station. Lees alles over de manieren om tussen Kuala Lumpur en de luchthavens te reizen.
Betalen gaat het makkelijkst met een Touch ‘n Go-kaart, een prepaidkaart die je overal kunt kopen en snel kunt opwaarderen. Losse tickets in de vorm van plastic muntjes koop je bij automaten of aan het loket. Dagkaarten en abonnementen zijn eveneens verkrijgbaar.
Kuala Lumpur is grotendeels lopend te verkennen en binnen de populaire wijken ligt alles op loopafstand van elkaar. Hier en daar kunnen voetgangers via een speciale loopbrug de weg oversteken. Zo heb je tussen Bukit Bintang en KLCC een voetgangersloopbrug van een paar kilometer, een lange, overdekte brug met airco waar je makkelijk tussen beide districten kunt lopen. Ook heb je op veel plekken in de stad manieren om via ondergrondse voetgangerstunnels drukke wegen en kruispunten over te steken. Vaak zijn dit soort tunnels te vinden bij metrostations of bij winkelcentra en je moet hierbij denken aan een verlengstuk van een winkelcentrum vol winkeltjes en eettentjes (en niet aan een grauwe, smalle tunnel).
Hoewel je de stad prima lopend kunt verkennen, is Kuala Lumpur is niet echt een voetgangersvriendelijke stad, vooral niet in de buitenwijken. Je hebt er wel zo nu en dan een stoep met voetpad waar voetgangers overheen kunnen lopen, maar als je van het gebaande pad af bent zit het vaak vol gaten, diepe kuilen, putten en zo nu en dan staat er een geparkeerde auto of scooter. Ook houdt een voetpad soms in één keer op, waarbij je dan ineens de weg moet oversteken om verder te kunnen. In het centrum heb je wel brede voetgangerspaden, zoals in KLCC en Bukit Bintang. Bij de grote kruispunten heb je verder stoplichten, zodat de massa aan voetgangers daar ook goed kan oversteken. Let er wel altijd op dat groen niet altijd betekent dat er geen verkeer meer rijdt. Wees altijd alert als je de weg oversteekt.
Buiten het centrum moet je als voetganger vaak goed oppassen. Het verkeer komt van alle kanten en er wordt weinig rekening gehouden met voetgangers.
Kuala Lumpur heeft veel drukke straten, maar vaak is het eenrichtingsverkeer wat het rijden in de stad helemaal niet zo gevaarlijk, eng en uitdagend maakt dan je vooraf zou denken. Vooral in het centrum rijdt het verkeer meestal ook nog eens erg langzaam, dus is er nauwelijks sprake van druk en hectisch verkeer. Of je er makkelijk met een huurauto kunt rijden hangt van de persoon af. Ben je al gewend aan het rijden in grote steden, dan is Kuala Lumpur een prima stad om in te rijden. Links rijden is verder ook niet zo bijzonder in de grote stad, er is altijd voldoende ander verkeer dat je simpelweg moet volgen. Ook wat dit betreft zijn de vele wegen met eenrichtingsverkeer een uitkomst.
Voor bewegingen binnen de stad heb je geen eigen auto nodig. Dan volstaat een combinatie van Grab en de metro. Alleen als je van buiten de stad komt, of juist een autorondreis vanaf KL start, is de kans dat je met de huurauto door de stad rijdt groot.
Parkeren doe je meestal in de enorme parkeergarages van de winkelcentra. Als je zelf naar Bukit Bintang rijdt, dan kan je het beste onder het winkelcentrum Pavilion parkeren. De meeste hotels in de stad hebben een eigen parkeergarage voor de gasten waar je kosteloos kunt parkeren.
Een populaire website om de prijzen van de verschillende autoverhuurders te vergelijken en waar wij meestal onze huurauto huren is Rentalcars.com.
De stadsbus is een goedkope en handige manier om door Kuala Lumpur te reizen, vooral naar plekken waar de metro net niet komt. Bij vrijwel elk metrostation vertrekken meerdere buslijnen, waardoor je makkelijk kunt overstappen van rail naar bus. Betalen gaat simpel met je Touch ’n Go-kaart. Contant betalen kan ook, maar zorg dat je kleingeld bij je hebt. Als je niet zeker weet wat een rit kost, kun je het altijd aan de chauffeur vragen. De RapidKL-app is handig om vooraf routes en vertrektijden te checken.
Het centrale busstation van Kuala Lumpur is Pudu Sentral, op loopafstand van Chinatown. Vanaf hier rijden dagelijks talloze stadsbussen naar alle hoeken van de stad. Voor langere afstanden, zoals naar andere staten, vertrek je meestal vanaf Terminal Bersepadu Selatan (BTS–TBS) of TBG (Gombak), beiden regionale busstations liggen buiten het centrum maar zijn goed bereikbaar. Tickets kun je daar ter plekke kopen, maar vooraf regelen mag natuurlijk ook, vooral wanneer een bus maar één of twee keer per dag vertrekt. Bij populaire routes die elke 30 minuten rijden, zoals die naar Malakka, kun je prima last minute een kaartje kopen. Lees hier alles over de verschillende busstations in en rond Kuala Lumpur.
Andere busstations in en rond de stad zijn Hentian Pekeliling en Hentian Duta. De comfortabele Aeroline-bussen naar Penang of Singapore vertrekken vanaf het Corus Hotel bij KLCC.
GOKL
GOKL is een gratis busdienst die Chinatown, Bukit Bintang en KLCC met elkaar verbindt. Vroeger moest je dat stuk lopend of met een taxi doen, maar dankzij deze duidelijk herkenbare paarse bussen hop je nu zo tussen de belangrijkste wijken heen en weer. De routes zijn overzichtelijk en de haltes makkelijk te herkennen, ook dankzij de felpaarse kleur. Je kunt de bus zelfs gebruiken voor een eerste kennismaking met de stad; als je lang genoeg blijft zitten, eindig je vanzelf weer waar je begon.
De GOKL-routes zijn bedoeld voor locals die gratis naar hun werk reizen, maar toeristen maken er ook altijd gretig gebruik van. Tijdens de spits kunnen de bussen wel behoorlijk vol zitten, dus houd daar rekening mee. Meer over GOKL.
Hop-on, Hop-off
De Hop-on Hop-off-bus is een leuke manier om de stad in één of twee dagen te verkennen. De dubbeldekker rijdt langs alle grote bezienswaardigheden en je kunt tussendoor uitstappen waar en wanneer je wilt. Daarna pak je gewoon de volgende bus weer verder. Aan boord hoor je uitleg over Kuala Lumpur en specifiek over de bijzondere plekken waar je langsrijdt. Tickets koop je in de bus, maar via Klook zijn ze vaak een stuk voordeliger. Hiermee bezoek je zonder gedoe alle highlights in en rondom het centrum. Meer over de Hop-on, Hop-off bus.
Bij langere afstanden, bijvoorbeeld ver weg gelegen buitenwijken van Kuala Lumpur of andere steden in Maleisië, kun je het beste de trein nemen. De kosten van een kaartje vallen enorm mee in verhouding met de afstanden die je aflegt. Om de trein te nemen, kun je het beste naar KL Sentral gaan. Je kunt de treinkaartjes kopen op de 2e verdieping bij de Antarabandar loketten. De trein is doorgaans niet de snelste manier om door Maleisië te reizen en ook niet alle bestemmingen op het schiereiland wordt met de trein aangedaan. De nachttrein is echter wel een handige manier om een hotelovernachting te besparen en verder is het een leuke en avontuurlijke manier van reizen.
Vanaf KL Sentral vertrekken dagelijks meerdere treinen naar Singapore. Dit vormt een perfect alternatief voor het reizen van en naar dit buurland, vergeleken het vliegtuig of de bus. Treinkaartjes variëren van RM20 tot RM180, waarbij je bij het duurdere ticket in een 1e klas privécoupé reist. Stel je hier overigens niet al te veel bij voor, het blijft een zeer kleine en krappe coupé. Lees alles over de manieren om tussen Kuala Lumpur en Singapore te reizen.
Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Maleisië die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.
Ga je binnenkort zelf op vakantie naar Maleisië en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity Vrienden van Maleisië.
Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.