Reisverslag S&I 2008

In 2008 zijn we weer naar Maleisie geweest. In tegenstelling tot de voorgaande vakanties waren we er ditmaal ‘maar’ drie weken. Drie weken is een prima periode om in Maleisie door te brengen; niet te kort, niet te lang. Ik was overigens daarvoor 2 weken naar Bali en Gili geweest, waardoor ik ook die eilanden nu goed kan vergelijken met de eilanden rond Maleisie. Onze reis zou bestaan uit drie delen (weken); een week met een huurauto, een week Perhentian (om te duiken) en een week Kuala Lumpur. Wederom zullen velen zich afvragen waarom we in hemelsnaam een week in de hoofdstad willen verblijven; wij vinden de stad nu eenmaal supertof en we vinden het geen probleem om er een week te verblijven (we zouden er zelfs prima kunnen wonen).

Hieronder een overzicht met de locaties die we tijdens deze vakantie hebben aangedaan:

Singapore

Onze reis begon in Singapore. Hier verbleven we drie nachten in het fantastische Royal Plaza On Scotts Hotel. Het viel direct op dat Singapore veranderd is sinds de laatste keer dat we er waren (2006); die veranderingen waren niet in alle gevallen positief te noemen. Het geheel leek wat koeler, zakelijker en onpersoonlijker. Verder waren de prijzen wederom enorm gestegen. Zo betaalden wij 1050SSGD (ruim 500 euro) voor de drie overnachtingen. Nu is (blijft) Royal Plaza een superhotel, maar met deze stijgende prijzen houdt het wel een keer op. Heel de stad stond overigens al in het teken van de komende (eerste) Formule1 nachtrace van Singapore. Die zou precies een week voordat wij weer vanuit Maleisie vertrokken plaatsvinden; de hotelprijzen waren in die periode diverse keren over de kop gegaan. Een nachtje Royal Plaza kostte in het raceweekend namelijk 700SGD (per nacht!).

reisverslag-singapore-2008-royal-plaza-on-scotts

Singapore was verder wel weer leuk, we zijn naar het bekende ‘Bird Park’ geweest; we hebben lekker geshopt en geluierd en ook erg lekker gegeten. Orchard was wel weer erg gezellig, de Food Republic bij Wisma Atria is echt een uitvinding. We spraken ook weer af met Eric en Rosie; en hebben ook kennis gemaakt met hun expat vriendengroep wat erg gezellig was. We aten onder andere bij Samy’s Curry en dronken een wijntje bij Dempsey Hill. De vierde dag vertrokken we rond 12.00 richting Johor Bahru, om daar onze huurauto bij Hawk Malaysia af te halen (wat erg makkelijk was aangezien de afhaallocatie op nog geen 5 minuten lopen van het grote taxi- en busstation lag (hier komen ook de taxi’s vanaf Singapore aan).

reisverslag-singapore-2008-bird-park

Gunung Ledang

Vooraf gaf ik aan het verhuurbedrijf Hawk aan dat ik rond 14.00 in Johor Bahru zou zijn. Precies om 14.00 stond ik voor de ingang (na een kort stuk lopen vanaf de Johor Bahru/Singapore taxistandplaats. We hadden binnen 30 minuten onze auto mee; een Toyota Altis (gehuurd via de website voor RM141 per dag). Dit bleek later een prima auto om door Maleisie mee rond te rijden, hoewel wij wel de pech hadden dat de auto na de 2e nacht ’s ochtends niet wilde starten in verband met een lege accu. Dit hield helaas aan tot aan de dag van inleveren. We hadden nog naar Hawk gebeld, maar wilden eigenlijk niet zolang wachten op alternatief vervoer; we hadden die week een volgepropt programma. Johor Bahru was een vervelende stad om doorheen te rijden. Het leek vooraf allemaal zo makkelijk; eenmaal op de weg viel het vies tegen. Het verkeer was zeer chaotisch, de borden niet consequent en daarbij werd niet altijd even goed aangegeven welke richting we op moesten om naar Kuala Lumpur te rijden. Het doel van die eerste dag was de rit Johor Bahru – Gunung Ledang; het natuurpark op de grens tussen de staten Johor en Melaka.

reisverslag-maleisie-2008-gunung-ledang

We vertrokken dus om 14.30 uit Johor Bahru, en kwamen rond 18.30 aan bij Gunung Ledang. Het resort waar we verbleven was uitgestorven; even dachten we nog dat we toch verkeerd gereden waren. Het was al naseizoen, dit verklaarde waarom het er zo rustig was. Onze auto konden we makkelijk bij de ingang van het resort parkeren. De volgende morgen hebben we nog een wandeling gemaakt; daarna weer de auto in voor de reis van Gunung Ledang naar Malakka. Dit was een relatief kort ritje; in 2 uur waren we (eindelijk) in het centrum van Malakka. We vonden hier snel een publieke parkeerplaats (RM10 per dag, beveiligd) tegenover St. Pauls Church. We hebben toen in een paar uur de stad verkend; om vervolgens weer op pad te gaan richting Port Dickson. Eerst hadden we het plan om in Malakka te overnachten; we vonden de stad (het dorp) echter niet leuk genoeg om er langer dan nodig te blijven. Port Dickson bleek ook niet veel soeps. Wel leuk voor locals uit KL om de hitte van de stad te ontvluchten; waarschijnlijk minder leuk voor verwende toeristen die net zo gemakkelijk richting Pangkor, Penang, Langkawi of de prachtige eilanden aan de oostzijde van het schiereiland kunnen.

reisverslag-maleisie-2008-malakka

Port Dickson

Toen wij in Port Dickson waren, was het er ook alweer laagseizoen; er waren niet zo heel veel mensen. Wel was het rond het avondeten zeer druk en gezellig bij de diverse hotels. Elke avond organiseerden de hotels grote eetfestijnen in verband met de ramadan. We vertrokken na onze overnachting in het Selesa Beach Resort vroeg in de morgen richting Lumut. We hadden eerst het plan om nog langs Kuala Selangor te gaan, maar zagen hiervan af omdat de rit van Port Dickson naar Lumut een langdurige zou zijn. Dit bleek waar; je rijdt eigenlijk vrij snel door Kuala Lumpur naar Ipoh. Maar wanneer je vlak voor Ipoh de snelweg afgaat; lijkt het alsof je in verlaten gebied bent beland. Er waren geen hoofdwegen naar Lumut, alleen maar kleine wegen door diverse kleine dorpjes. Ook hier waren weer weinig borden die je op weg hielpen; dit deel van de reis duurde uren. Pas tegen het einde van de middag kwamen we aan in Lumut; net op tijd voor de laatste boot van het Pangkor Island Beach Resort. We konden de auto weer netjes kwijt in een beveiligde parkeerhaven (wederom RM10 per dag) dus dat is daar goed geregeld.

reisverslag-maleisie-2008-port-dickson

Pangkor

Pangkor was leuk; maar we verbleven er te kort om het eiland eens goed te verkennen. Wel hadden we het goed naar onze zin bij het Pangkor Island Beach Resort; een prima resort waar je al voor 260RM per nacht kunt verblijven. We kwamen er toen ook voor het eerst achter dat zo’n autotrip best vermoeiend is; we vermaakten ons dan ook prima langs de waterkant van het zwembad. De volgende middag namen we weer de boot naar de haven van Lumut. De auto moest – zoals gewoonlijk – weer met een accu worden opgeladen voordat we richting het Swiss-Garden Golf Resort & Spa Damai Laut konden rijden. Vanaf de haven van Lumut rijd je in 45 minuten naar het Damai Laut resort. Ook hier weer een handige parkeerplaats voor de ingang (had er voorafgaand eigenlijk nooit zo op gelet). Het resort was rustig, maar wel prachtig. Ook hier niet zo heel veel bijzondere dingen gedaan; lekker bijgekomen en vakantie gevierd.

reisverslag-maleisie-2008-pangkor

Penang

De volgende morgen – na wederom de startkabels te hebben gebruikt – vertrokken we op tijd voor de tocht van Damai Laut naar Penang. We kwamen rond 12.30 aan bij het G Hotel op Gurney Drive; een werkelijk schitterend nieuw hotel op het eiland Penang. Nadat we waren ingecheckt; vertrokken we direct richting Batu Ferringhi om de huurauto bij de lokale Hawk vestiging in te leveren. Wat bleek; ondanks dat wij hadden aangegeven rond 13.30 langs te komen was de winkel die dag (zaterdag) al om 12.00 gesloten. Gelukkig troffen we een kennis van de eigenaar aan bij de ingang van de winkel, waardoor het binnen 3 telefoontjes allemaal geregeld was.

reisverslag-maleisie-2008-g-hotel-penang

Ons verblijf op Penang was ditmaal van veel te korte duur. Waren we in het verleden niet zo heel erg te spreken over het eiland (en bepaalde ontwikkelingen); dit keer hebben we er een prachtige tijd gehad. Vooral het G Hotel maakte enorm veel goed ten opzichte van onze vorige bezoekjes aan het eiland. Daarnaast was de sfeer leuker dan voorheen; het eten was vanouds heerlijk en verder hebben we ook nog gewinkeld in de nieuwe shopping mall Queensbay (dat helemaal aan de andere kant van het eiland ligt).

Perhentian

De volgende dag pakten we de taxi naar de luchthaven, om daar een Firefly vlucht naar Kota Bharu te pakken. We kwamen daar rond het middaguur aan, en na een enorme dollemansrit met de taxi (snelheden van boven de 110km/u op kleine hobbelige weggetjes) pakten we rond 16.00 de boot naar Perhentian Besar. Het tijdstip waarop wij de boot pakten is niet het beste moment om richting het eiland te varen. Vaak wil rond die tijd wat bewolking opsteken; met slecht weer tot gevolg. Die avond hadden we meteen één van de meest heftige stormen ooit meegemaakt; we hadden tijdens de onrustige boottocht al een donkerbruin vermoeden.

We verbleven bij de Watercolours duikschool. De eigenaar – Peter genaamd – heeft tevens een klein resort ‘Paradise’ waar wij een klein hutje hadden geregeld voor die week. Het hutje was echter wel wat karig, en na drie overnachtingen besloten we bij de overburen te verblijven. Dit was het Coral View Island Resort; veel meer luxe dan bij Paradise, maar nog steeds niet vergelijkbaar met het Tuna Bay Resort. We zijn nog langs het Perhentian Island Resort gelopen; niet alleen was het veel te duur; maar het oogde tevens een beetje vervallen (en later hoorde we forse kritieken van andere reizigers die daar verbleven).

reisverslag-maleisie-2008-perhentian

We vonden Perhentian wederom prachtig; maar na twee keer een bezoek aan dit eiland was het wel duidelijk dat we er waarschijnlijk niet nog eens naartoe zouden gaan. De vorige keer hadden we er in 5 dagen een complete duikcursus afgerond, waardoor we het eiland zelf niet goed hadden kunnen verkennen. Ditmaal was hier voldoende tijd voor; we hebben er gedoken, gesnorkeld, gewandeld, heerlijk gegeten en hebben het eiland via de zee (met kano) verkend. Het eiland blijft echt heel erg mooi; vooral de wat meer verlaten strandjes doen erg bounty-achtig aan. Ook het duiken was erg tof; hoewel ik de onderwaterwereld mooier in gedachten had dan het daadwerkelijk was.

reisverslag-maleisie-2008-kano

Kuala Lumpur & Genting Highlands

Na 7 nachten Perhentian vertrokken we op een overvolle boot richting Kuala Besut. Deze tocht duurt normaal gesproken maximaal 1 uur, maar vanwege het ontbreken van benzine deden wij er ruim 1,5 uur over. Normaal gesproken geen probleem, maar onze vlucht vanaf Kuala Terengganu zou toch echt niet op ons wachten. ‘Nick of time’….we haalden het maar net; mede door een zeer goed rijdende snelheidsduivel (die zich verder wel aan zijn woord hield; want we waren er in 1 uur waar normaal 2 uur voor stond). De vlucht was er een om snel te vergeten. Turbulentie komt wel vaker voor; maar ditmaal zagen we de angsten in de ogen van het (wellicht onervaren) personeel. Hierdoor leek het wel wat ernstiger dan het wellicht werkelijk was; wij waren ons in ieder geval doodgeschrokken. Blij dat we uiteindelijk veilig op LCCT waren geland. Direct de premium taxi in (voor ongeveer RM90); wederom een gek die het nodig vond om ruim 150km/u te rijden.

Veilig en wel in het centrum aangekomen; ingecheckt bij ons oude en vertrouwde Capitol Hotel. Dit hotel blijft super qua locatie en sfeer. Het ontbijt was vergeleken ons vorige bezoek stukken verbeterd. Wel zal dit waarschijnlijk de laatste keer Capitol zijn; wij willen namelijk ook wel eens ervaren hoe goed het Traders Hotel werkelijk is (zoveel goede recensies gelezen). We hebben veel gewinkeld; onder andere beiden 2 paar brillen gekocht (1x zonnebril op sterkte; 1x gewone bril op sterke). Het prijskaartje viel enorm mee, voor die bedragen heb je in Nederland nog niks. Veel geslenterd, genoten op terrasjes, gegeten bij zeer goede restaurants. Na 6 nachten hadden we maar een kwart van de onderdelen op ons lijstje afgewerkt.

reisverslag-maleisie-2008-kuala-lumpur

Wel zijn we nog 1 nacht naar Genting geweest; één keer, nooit meer. Wat een enorm druk en hectisch geheel. Nog niet eerder zoveel mensen op een kluitje gezien. Gelukkig hadden we een topkamer in een leuk (huge) hotel; het First World Hotel. We waren blij de dag erop weer terug naar KL te kunnen.

reisverslag-maleisie-2008-genting-highlands

Johor Bahru

Na ons verblijf in Kuala Lumpur hebben we het vliegtuig naar Johor Bahru gepakt. Hier hebben we nog 1 nacht in het Puteri Pacific Hotel overnacht; een prima middenklasse hotel in het centrum van de stad. Johor Bahru is ok, maar niet super. Het lijkt een beetje in de schaduw van Singapore te staan. Wel hebben we er leuk gewandeld, bijgeslapen en nog wat laatste boodschappen gedaan. De dag erop vertrokken we aan het einde van de dag richting Changi Airport in Singapore. Daar hebben we nog lekker gegeten en wat rondgelopen. De reis terug naar Amsterdam verliep voorspoedig; de kater bij aankomst was vanouds enorm. Vertrek in de zomer, aankomst in de herfst is geen pretje. Wel een supervakantie achter de rug.

Opmerkingen

We hebben onze reis ditmaal volledig zelf samengesteld. Tickets hebben we vooraf via Van Verre geboekt. We wilden ditmaal eens met Singapore Airlines vliegen, om het eens goed te vergelijken met Malaysia Airlines. Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel verschil kunnen opmerken. Dit komt vooral omdat Singapore Airlines niet met het meest luxe vliegtuig tussen Amsterdam en Singapore vliegt (eigenlijk was het een klein toestel). De service en faciliteiten aan boord zijn wel perfect; maar ook hier niet zo enorm veel beter dan bij Malaysia Airlines. Tenzij je de stad Singapore wilt bezoeken; zou ik persoonlijk toch liever direct willen vliegen; dus voortaan weer Malaysia Airlines.

De huurauto hebben we bij Hawk Malaysia geboekt; zij hebben vaak zeer scherpe prijzen. Dit beviel goed; hoewel wij Sunny Cars ook nog steeds altijd even bekijken (omdat dit een Nederlands bedrijf is en soms betere prijzen heeft). Ons verblijf op Perhentian heb ik via de duikschool Watercolours geboekt; samen met een aantal duiken. De diverse losse hotels heb ik enerzijds bij Booking.com geboekt, anderzijds bij Agoda.nl (waar de prijs het meest voordelig was, dit verschilde per hotel in die periode). Ons nachtje Genting hebben we ruim vooraf direct via de website van Genting geboekt; een luxe kamer voor een zeer nette prijs. Gunung Ledang wilden we vooraf online boeken; maar door uitblijven van enige reactie zijn we er maar op de bonnefooi naartoe gereden. Onze binnenlandse vluchten hebben we vooraf online bij Firefly en AirAsia geboekt.

reisverslag-maleisie-2008-huurauto

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *