Reisverslag Debbie en Arend 2006

Onze reis begon op het moment dat we in het vliegtuig stapten van Amsterdam naar Kuala Lumpur. De vlucht met Malaysia Airlines is erg goed bevallen (eten was goed, voldoende beenruimte, veel films, games en een prettige crew). Vroeg in de morgen kwamen we aan op Kuala Lumpur Airport en hadden we nog enkele uren voordat we doorvlogen naar onze eerste bestemming Perhentian Island. We vlogen op Kota Bharu en vertrokken vanaf daar met een taxi naar de opstap voor de boot. Met een snelle speedboot vervolgden we onze tocht naar het eiland. Het water was prachtig helder, de lucht smoggy (last van de branden in Indonesië).

Heerlijk genieten op Perhentian

Na een klein uurtje legden we aan op een vlonder voor Tuna Bay Island Resort. We werden op deze ontzettend idyllische plek warm ontvangen met een fruitcocktail. Ons huisje aan zee (eenvoudig, romantisch en zeer verzorgd) werd nog even schoongemaakt en vervolgens konden we heerlijk luieren onder de grote ventilator in ons huisje en later op een strandstoel aan het water. De daarop volgende dagen hebben we niets anders gedaan dan slapen, zonnen, wandelen, snorkelen (o.a. Nemo visjes en schildpadden ontmoet), kanoën, lekker eten en het einde van de dag afsluiten met een heerlijke cocktail (ondanks de Ramadan konden we bij het resort gewoon alcohol bestellen). Kortom: Een oase van rust, jungle, zee en strand.

Op onze laatste dag werden we na onze boottocht door een taxibusje afgezet in Kota Bharu. Hier hebben we de middag al slenterend doorgebracht. Druk, rommelig, maar oh zo herkenbaar stadje voor een Aziatisch land. Veel restaurants waren overdag gesloten i.v.m. de Ramadan. Eén dag Kota Bharu was prima! We hebben heerlijk mie gegeten in een soort open kantine aan de straatkant.

’s Avonds maakten we voor het eerst kennis met de bruisende stad Kuala Lumpur. Letterlijk en figuurlijk een bruisende stad; een overvloed aan kerstachtige versieringen, lichtjes en neon reclame. We kwamen de stad binnen op het moment dat men weer mocht eten. Overal op straat liepen mensen langs de versierde eetkraampjes. Ons hotel, Hotel Royale Bintang ****, ligt in het centrum op loopafstand van de toeristische attracties en grote winkelcentra. Een fijn hotel met grote slaapkamer en uitzicht op de Twin Towers. De volgende morgen viel het wel op dat ook Kuala Lumpur zwaar te kampen had met de smog vanuit Indonesië. We werden door een privétaxi vervoerd naar de opstap voor onze 3-daagse jungle tour in ’s werelds oudste jungle; Taman Negara.

Newlyweds in the jungle van Taman Negara

Na een bustocht van ongeveer 4 uur arriveerden we bij de Kuala Tembeling jetty en was er tijd om nog even te lunchen voor we aan de boottocht begonnen. Met een traditionele longboat gingen we vervolgens richting het resort. Na een lange (ca. 3 uur), maar heerlijk romantische tocht kwamen we aan bij het Mutiara Taman Negara Resort ***. Het leek of we ver, ver in de jungle waren, maar de aanwezige auto’s aan de overkant van ons resort maakten duidelijk dat dit unieke plekje niet alleen per boot bereikbaar was. We werden warm ontvangen door een zangkoor en echte apen. Vanwege onze huwelijksreis kregen we een speciale chalet suite met uitzicht op de rivier. De junglegeluiden, het chalet (gebouwd in Maleisische kampong stijl), de natuur en de dieren maakten ons verblijf ontzettend bijzonder.

reisverslag-dena-boottocht

De eerste avond maakten we kennis met de jungle d.m.v. een wandeling in het donker o.l.v. een gids. Een lange broek is af te raden in de jungle, omdat je dan niet kan zien wat er onderin je broekspijp kruipt. Er kropen ’s nachts 3 bloedzuigers van Debbies been af! Hiernaast een foto van de gids. Ondanks dat het vrij donker was, vond hij toch een schorpioen onder het bladerdek.

Hoewel er nadrukkelijk werd verzocht om de dieren rondom de chalets geen eten te geven, konden we het de volgende dag toch niet laten om de aapjes te lokken met fruit. Ze kwamen erg dichtbij en het was een geweldig gezicht om de apen weg te zien springen met een sinaasappel in de hand. Een Duitse toerist vertelde ons de dag daarop zeer enthousiast, dat ze gewoon een aap met sinaasappel op ons dak had gezien. Ontbijt, diner (uitgebreid buffet) waren erg goed verzorgd.

reisverslag-dena-makaak-sinaasappel

De tweede dag gingen we op trektocht door de jungle naar de Canopy Walkway (hangbrug van 400m lang en hangt 40m boven de grond). Een goede workout die dag en bij de brug aangekomen, konden we genieten van het prachtige uitzicht over de jungle en de rivier. Na de trektocht waren we redelijk moe en toe aan een douche. We hadden echter geen mogelijkheid om te lunchen, omdat we vrij snel ons dagprogramma moesten vervolgen. De receptie heeft ons super geholpen en liet twee heerlijke lunchpakketten bereiden voor onderweg.

reisverslag-dena-nachtwandeling-schorpioen

’s Middags gingen we met een privé bootje en 2 privéchauffeurs naar de Lata Berkoh waterval (meer een stroomversnelling) voor een verfrissende duik. Deze tocht was nog mooier dan de heenreis, omdat het water glashelder was en we heel dicht op de vegetatie zaten. Met onze twee begeleiders konden we van de eeuwige rust en prachtige natuur genieten. Vergelijkbaar met een Wereld Natuur Fonds reclame, maar dan in het echt, heel puur en ver van het drukke stadsleven. Kortom: Een unieke belevenis in de jungle!

reisverslag-dena-taman-negara-canopy

De laatste dag vertrokken we per longboat naar Kuala Tembeling (de terugreis verliep vlot, omdat we dit keer de stroom mee hadden) en we vervolgden onze reis naar Kuala Lumpur. Op aanraden van een Nederlandse stagiair lieten we diezelfde avond een pak op maat maken bij dhr. Wuan in het winkelcentrum Sungei Wang Plaza (Aeger Mate, Lot 038). De volgende ochtend vlogen we vanaf KL naar Penang.

reisverslag-dena-taman-negara-rivier

Bezoek aan Penang en het blauwe herenhuis

Via vrienden uit Nederland zijn we gewezen op een heel bijzondere Bed & Breakfast genaamd The Blue Mansion (ook wel Cheong Fatt Tze Mansion genoemd naar de voormalige eigenaar). In dit Chinese herenhuis/museum midden in Georgetown kan je ook blijven slapen. Bij binnenkomst werden onze koffers aangenomen en konden we direct aansluiten bij de middagrondleiding. Het is net of je even terug gaat in de tijd en deel uitmaakt van het leven van de Chinese Mandarijn Cheong Fatt Tze en zijn familie.

reisverslag-dena-blue-mansion-binnen

De kamers zijn groot, hebben hoge plafonds, zijn volledig ingericht met typisch Chinese en koloniale meubels, hebben een romantische badkamer en liggen direct aan de binnentuin. ’s Ochtends genoten we van een heerlijk Engels ontbijt en kregen we een privé massage. Na de massage zaten we versuft, maar voldaan te genieten in de binnentuin. Die middag hebben we lopend Georgetown verkend. De volgende dag vertrokken we met de ferry naar het eiland Langkawi.

reisverslag-dena-blue-mansion-buiten

Beautiful, tax-free Langkawi

Een taxibusje bracht ons naar ons verblijf genaamd Mutiara Burau Bay. Dit resort ligt prachtig aan de rand van de jungle, direct aan het strand van Burau Bay. In de stromende regen kwamen we aan. Ons eenvoudige, maar toch romantische huisje was volledig ingebouwd tussen alle andere huisjes, die wel uitzicht hadden op het strand of de jungle. Maar meer dan een bed, badkamer met douche en tv heb je eigenlijk niet nodig.

Er is voldoende vermaak buiten het huisje; een zwembad en een strand, de jungle op enkele meters afstand en de vele dieren die het zwembad passeerden (blauwe neus aap, grote hagedissen ook wel varaan genoemd etc.) Een ideale plek voor een sfeervolle en toch voordelige strand/natuur vakantie! We hebben twee keer gegeten bij een aangelegen resort (op loopafstand, prachtig gelegen aan zee met open keuken en jazz-zanger) en de andere avonden in ons eigen resort gegeten. Verder hebben we een dag een scooter gehuurd, waarmee we het hele eiland over zijn gegaan. Vanaf Langkawi vlogen we terug naar Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur ontdekken en alvast wennen aan het stadsleven

De smog was weggetrokken en de lucht was strakblauw. De laatste dagen hebben we heerlijk gevarieerd gegeten in verschillende restaurants, zijn we de grote winkelcentra (o.a. Bukit Bintang Plaza, Lot 10, Berjaya Times Square, Suria KLCC shopping mall en Sungei Wang Plaza) afgegaan en zijn we de KL Tower opgegaan. We hebben eigenlijk alles gelopen, maar als je de weg een beetje kent, dan kun je met een taxi veel meer van de stad zien. De laatste dag hebben we nog enkele souvenirs gekocht en hebben we onze pakken opgehaald.

Overige bijzonderheden

Bij Tuna Bay Island resort was het goed merkbaar dat we aan het einde van het seizoen/begin van de moesson kwamen. Buiten ons resort lag het eiland er verlaten bij, meerdere dagen heeft een soort booreiland ons fijne uitzicht enigszins vervuild, omdat er gebouwd werd aan een jetty en bepaalde stromingen in zee veroorzaakten veel kwallen. Verder waren wij er aan het einde van de Ramadan. Veel eetgelegenheden waren overdag gesloten en er werd op de meeste plaatsen geen alcohol gedronken/verkocht. In de resorts merkten wij er echter weinig tot niets van.

De eerste weken was de smog n.a.v. de bosbranden in Indonesië goed zichtbaar, maar deze verdween gelukkig met de regenbuien die volgden. De start van onze jungle tocht verliep niet vlekkeloos. De balie van de touroperator in ons hotel bleek bij aankomst gesloten. De volgende dag wisten we niet waar en hoe laat we ons moesten verzamelen voor de jungle tocht. Vervolgens stonden we niet op de buslijst en kende men onze touroperator niet. We hadden geen vouchers meegekregen van het reisbureau en De Jong Intra bleek onze jungle tour via een Aziatische touroperator, genaamd Asia Experience, te hebben geboekt.

Tips

• Huur een scooter/auto.
  • Verblijf een nacht in ’the Blue Mansion’ in Penang.
  • Advies voor de jungle: Neem lichte katoenen kleding mee, goede schoenen, zwemkleding, regenjas, zaklantaarn, insecten spray en een verrekijker. Het is aan te raden om een kleine rugtas mee te nemen en je koffer achter te laten bij het hotel.
  • Indien je via een touroperator boekt, check dan goed de data, vouchers en naam van een mogelijke plaatselijke touroperator.
  • Op onze tussenstops in KL hebben we afwisselend taxi en trein genomen. De taxi van KL naar het vliegveld is uiteindelijk niet veel duurder dan de trein en zorgt vooral voor extra comfort, omdat je van deur tot deur wordt afgezet. Belangrijk is om voorafgaand aan deze taxirit een prijsafspraak te maken. Binnen de stad is het verstandig om de meter te laten lopen.

Reisschema

• 22/10 – 26/10: Langkawi, verblijf in Hotel Mutiara Bureau Bay
  • 26/10: Vlucht Langkawi-KL
  • 26/10 – 28/10: Hotel The Royale Bintang in KL
  • 28/10: Terugreis KL-AMS (aankomst 29/10)

Conclusie

Dankzij de hulp van Sarianne en Ilya hebben we een fantastische en vooral afwisselende huwelijksreis gemaakt. We hebben Maleisië ervaren als een zeer divers, prettig land. De mensen zijn erg gastvrij en met de Engelse taal red je je overal goed. De reis voldeed aan al onze verwachtingen en was zelfs mooier dan verwacht. Eén ding is zeker, we moeten terug naar Maleisië, omdat er nog zoveel meer is. Voor onze huwelijksreis hebben we heel bewust gekozen om alles vast te leggen, omdat je een huwelijksreis als het goed is maar 1 keer maakt en het doel van dit type vakantie heel anders is dan andere vakanties. Een volgende keer willen we een aantal adressen direct boeken zonder hulp van het reisbureau. Ook hebben we ervaren dat het wegennet goed is en huren we de volgende keer graag een auto, zodat we meer op de bonnefooi kunnen reizen. Eindconclusie: Het was een super romantische, afwisselende, avontuurlijke vakantie en zeker voor herhaling vatbaar!

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *