Reisaanbod

Mededeling

Op het forum kun je terecht met al je vragen over het vakantieland Maleisie. Binnen de rubriek Vraag en Antwoord kun je al je vragen stellen. Laat ons achteraf weten hoe het beviel, of deel tips met de andere forumgebruikers. Let op: niet iedereen ontvangt de bevestigingsmail na registratie. Stuur ons een e-mail zodat we je account meteen kunnen activeren.

Maleisië met 2 kleine kinderen

Stel hier je vragen over Maleisië (en Borneo). Hier kun je ook je algemene (vakantie) vragen kwijt. Hier kun je jezelf ook voorstellen, en direct je eerste vraag stellen.

Maleisië met 2 kleine kinderen

Berichtdoor Musicus » Ma 05 Maart 2018 21:17

Beste mensen,

Na ons eerste bezoek aan Maleisië in 2013 hebben we besloten om in november van dit jaar weer terug te gaan. Dit keer gaan we met onze 2 zoontjes van 2 en 4.
De oudste is nog niet leerplichtig, ik kan ouderschapsverlof opnemen en het is een mooie kans voor wat family-time. We hebben getwijfeld over verschillende landen, maar met onze eisen (lekker weer, zelf auto kunnen huren, fijn eten, andere continent) komen we toch uit bij Maleisië. Nu hebben we op onze vorige reis al veel gezien maar ik denk dat je met 2 peuters je reis heel anders beleeft en veel minder doet en ziet. Wat natuurlijk geen probleem is. Het gaat er vooral om wat je met die kleintjes niet moet doen.

Ik denk dat het weinig zin heeft om naar de Taman Negara te gaan. De jongste loopt nog lang niet goed genoeg voor een tochtje, maar hij is zo actief dat een lange tijd in een draagzak ook geen optie is. Daarbij, hij is daarvoor dan al te groot en te zwaar en zal misschien nog 1 keer slapen overdag. Het zelfde geldt denk ik voor de Cameron Highlands. We zijn daar in 2013 geweest en waren na anderhalve dag wel uitgekeken.

Ik zit nu te denken over dit schema:
We kiezen waarschijnlijk voor een directe vlucht met KLM naar KL waar we 2 dagen blijven om te acclimatiseren. Dan een auto huren (Economy car rental) en naar Ipoh. Ik vond dat in 2013 een super leuke stad. Vanuit daar kunnen we ook tochtjes maken naar bijvoorbeeld Taiping en de Highlands. Dagje of 5 in totaal?
Door naar Georgetown waar ook genoeg te zien valt. Weer 5 dagen?
Vliegen naar Langkawi waar we denk ik best 7 dagen kunnen vullen.
Maar verder? We hebben een week of 4 te vullen dus er is nog tijd over. Malakka zou kunnen maar is wat onhandiger qua route. Koh LIpe zou ook kunnen maar we komen natuurlijk al van een strand af. Singapore kan ook nog, maar ik vraag me af of zo'n stad leuk is met die kleintjes.
De oostkust is in november/december geen aanrader en Borneo valt af vanwege malaria.

Qua accomodatie, we willen appartementen huren via Airbnb. Op deze manier hebben we meerdere slaapkamers en kunnen wij als de kinderen slapen nog rustig een drankje drinken of een boek lezen. Ook hebben de meeste appartementen een zwembad en een speeltuintje voor kinderen. Daarnaast is het goedkoper dan het huren van 2 hotelkamers. Ontbijten doen we dan in het appartement of op straat.

Ik las in een topic dat Ilya schreef om vooral niet te snel door te reizen met kleine kinderen en ik maak graag van zijn expertise gebruik.

Wie heeft er nog goede tips, leuke steden of zaken om rekening mee te houden?

Groeten Jeroen
Musicus
Toerist

Re: Maleisië met 2 kleine kinderen

Berichtdoor Musicus » Do 15 Maart 2018 19:35

Hmm, tegenwoordig is er niet meer zoveel animo op het forum zie ik.
Dat was een aantal jaar geleden anders.
Musicus
Toerist

Berichtdoor Ilya » Di 20 Maart 2018 11:18

:). Ben even erg druk afgelopen tijd. In het verleden moest ik er toch vooral ook zelf aan trekken om het gaande te houden. Is vanwege piekmomenten geen forum dat zich makkelijk zelf in stand houdt. Weinig return visitors ook. Vaak gaan mensen naar Maleisie en het jaar erop weer naar een ander land. Dat is bij bv Thailand of Indonesie wel anders :)
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor Ilya » Di 20 Maart 2018 11:29

Tof plan in elk geval :). Wij gingen 2 jaar terug met onze dochter van bijna 2 naar Maleisie (3wkn). We vonden het natuurlijk fantastisch maar hadden niet de indruk dat onze kleine het nou zo bijzonder vond. We maakten ook de fout dat we reisden zoals we altijd samen reisden, dus telkens ergens 2 nachtjes of 3 nachtjes en dan weer lekker door. Lekker voor ons, de kleine kon er maar niet aan wennen en had na 2,5 week nog steeds een jetlag. Les geleerd, daarna hebben we ook schitterende reizen gemaakt, maar toen compleet anders ingestoken (groot succes).

We denken er zelf nu aan om eind van het jaar om vergelijkbare redenen (2 dochters van 2 en 4, oudste bijna leerplichtig tegen die tijd) naar Thailand te gaan. Als het meezit voor zo'n 2 maanden, maar zeker weten doen we het nog niet.

Wat jullie plan betreft. 2 dagen acclimatiseren vonden wij dus ook een goed plan destijds, maar dit bleek veel te kort. Je gaat toch meteen leuke dingen doen in KL, en echt relaxen zit er dus niet in. Ik lees/hoor vaak van mensen dat ze meteen met de huurauto naar Pangkor rijden. Meerdere extra reisuren op de dag van aankomst, maar wel meteen met de voetjes in het zand en dat is dan echt acclimatiseren. Gaan wij de volgende keer ook doen, want een paar uur extra reistijd maakt eigenlijk toch niet echt uit.

Jullie plan klinkt verder erg leuk. Ik zou zelf zeker Koh Lipe opnemen als het kan. Snorkelen met de oudste is gaaf en Koh Lipe is toch echt even andere koek dan Langkawi (wat ook een schitterend eiland is, maar het bountygevoel van Koh Lipe is echt anders).

Wat ik ook nog wel eens lees is een combi van Maleisie en bv Bali of Krabi. Makkelijk aan te vliegen en ook weet net wat anders (met kinderen in het achterhoofd). Weet niet of dit binnen de mogelijkheden hoort, maar wellicht het overwegen waard.

Als ik in elk geval zelf een maand moest vullen zou ik waarschijnlijk (in november) idd KL, Pangkor of direct Penang, Ipoh, Langkawi gedaan. De nationale parken zijn tof maar inderdaad teveel gedoe en te weinig relaxen. Ik zou dan wel op bv Penang naar Penang National Park. Langkawi en Penang hebben in elk geval tig leuke dingen voor de kids. Ik vind Ipoh zelf echt schitterend, maar zou er niet 5 dagen met de kids willen zijn. Denk dat ik dan liever langer op Penang/Langkawi blijf. De enige plek op Borneo dat ik nog zou overwegen is Kuching, en daar dan naar de Orang utans en naar Bako National Park. Volgens mij is die kan redelijk malaria-vrij en ook kun je er prima een auto huren (op de luchthaven). Maargoed, dan wijk je al wel aardig af van je eigen plannen :).

Groetjes,

Ilya
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor gvandenbosch » Vr 06 April 2018 07:26

Heb zelf nog geen kinderen maar leuke dingen zouden kunnen zijn:

- Olifanten sanctuary in Lanchang, hier hebben ze aantal shows en je kan de olifanten voeren
- Fireflies in bijv. Kuala Selangor
- Birdpark in Kuala Lumpur
- Melaka speelgoedmuseum, 3d museum, boottocht
gvandenbosch
Toerist

Berichtdoor Musicus » Do 03 Mei 2018 14:04

Nu ben ik zelf degene die niets laat horen.... Ik dacht dat ik een melding zou krijgen bij een nieuwe reactie, maar dat is blijkbaar niet zo of ik heb het niet gemerkt.

Ik ga de tips zeker doornemen en bekijken wat er mogelijk is. Koh Lipe lijkt me inderdaad erg tof, ik ga eens kijken wat er beschikbaar is als accommodatie voor ons met 2 kindjes. Dank voor de tip om vooral rustig aan te doen in het begin, lijkt me inderdaad een valkuil.

De rechtstreekse vlucht van KLM vertrekt in de avond dus we hopen dat de kinderen op de vlucht nog wat kunnen slapen. Dat zou al flink helpen.
Ticketprijzen liggen nu op €586 pp dus dat valt me mee. Ik hoop dat ze nog iets dalen de komende weken.

Mochten er meer tips zijn dan hoor ik dat graag!

Jeroen
Musicus
Toerist

Berichtdoor Musicus » Ma 18 Juni 2018 10:36

Inmiddels zijn we weer wat verder. De tickets zijn geboekt en ook hebben we de meeste accommodaties vastgelegd.
Het reisschema is rustig. We blijven veel dagen op 1 plaats omdat ik denk dat dit het leukst is, zeker voor de kinderen. Op die manier leer je de omgeving een beetje kennen.

Vanaf Klia reizen we meteen door naar Malakka (Taxi of Grab) waar we 4 dagen blijven. Daarna met een huurauto naar Ipoh waar we ook 4 dagen zijn. Vervolgens naar Georgetown waar we de huurauto inleveren omdat we in het centrum van de heritage zone zitten. We blijven daar 5 dagen en vliegen door naar Langkawi. Huurauto geboekt en 7 dagen later vliegen we naar Kuala Lumpur waar we nog 4 dagen zijn voor we terug vliegen.

Een rustig schema, maar volgens mij zullen we ons niet vervelen.

De appartementen/huizen zijn geboekt via Airbnb, omdat we graag minstens 2 slaapkamers hebben. Daarbij hebben we in Malakka bijvoorbeeld een appartement in het Silverscape voor €30 per nacht. Probeer daar maar eens 2 hotelkamers voor te boeken...
Musicus
Toerist

Berichtdoor Ilya » Do 29 November 2018 09:07

Wij gaan iets vergelijkbaars doen vanaf januari :): viewtopic.php?f=33&t=3021#p11449

Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal bevallen is. Elke tip is welkom :).
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Terug naar Vraag en Antwoord