[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace_callback(): Requires argument 2, '(!empty($user->lang['$1'])) ? $user->lang['$1'] : ucwords(strtolower(str_replace('_', ' ', '$1')))', to be a valid callback
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace_callback(): Requires argument 2, '(!empty($user->lang['$1'])) ? $user->lang['$1'] : ucwords(strtolower(str_replace('_', ' ', '$1')))', to be a valid callback
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4765: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Bekijk onderwerp - Dengue in Maleisie | Veelzijdig Maleisie Community Reisaanbod

Welkom bij het reizigersforum van Veelzijdig Maleisie. Al vele jaren komen reizigers hier met vragen omtrent hun reis naar het prachtige vakantieland Maleisië. In de rubriek Vraag en Antwoord kun je alle vragen stellen. Laat ons achteraf weten hoe het beviel, of deel tips met de andere forumgebruikers. Ook kun je hier je reisplan delen, zodat anderen er input op kunnen geven. Mocht er ergens niet helemaal uitkomen, neem dan contact met ons op.

Een nieuw bericht publiceer je gemakkelijk door eerst de rubriek te kieze en vervolgens links bovenin op 'Nieuw onderwerp' te klikken. In het nieuwe scherm schrijf je de tekst en onderaan heb je verder nog de mogelijkheid om foto's aan je bericht toe te voegen (klik op 'Foto toevoegen'). Als je bericht gereed is voor publicatie druk je op 'Versturen'.

Mededelingen

Naast het forum is er tevens een besloten Facebook groep genaamd 'Vrienden van Maleisië' waar je terecht kunt met vragen en opmerkingen. Naast reizigers zijn hier ook expats actief, die vaak actuele tips en informatie delen met de rest van de community. Als je over een Facebook account beschikt is dit een zeer handige manier om je reisgerelateerde vragen aan ons te stellen.

Let op: niet iedereen ontvangt de bevestigingsmail na registratie. Stuur ons een e-mail zodat we je account meteen kunnen activeren.

Dengue in Maleisie

Stel hier je vragen wanneer je van plan bent met de kids naar Maleisie te reizen.

Dengue in Maleisie

Berichtdoor Kuala Lumpur » Wo 06 Augustus 2008 03:19

Fijn dat iedereen altijd denkt aan malaria.
Maar denk ook eens aan DENGUE!

De Dengue mug is overdag actief, smeren met DEET is overal en altijd aanbevollen. Dus ga je de jungle in, DEET smeren. Maar loop je gezellig te winkelen in KL... ook DEET smeren!

Er zijn geen medicijnen om Dengue tegen te gaan.

Dengue kan dodelijk zijn voor kinderen en veel schade maken in het lichaam bij zowel kinderen als volwassenen.

Wees niet bang maar wees voorbereid en gebruik Deet.
"Aico" is voor volwassenen heel goed en "Mosh Guide" is heel goed voor kinderen.
Bij de drugstore in Maleisie kun je ook stickers kopen om op de kleding te plakken bij kinderen.

Kijk ook maar eens op
http://www.travelclinic.com/
http://www.travelclinic.com/46/dengue.htm

Groetjes weer vanuit een warm en zonnig KL
Kuala Lumpur
Toerist

Re: Dengue in Maleisie

Berichtdoor Ilya » Wo 06 Augustus 2008 11:13

Tja, Dengue.....wat kun je ervan zeggen...geen medicijnen, geen goede behandelwijze, geen goede beschermingsmiddelen...Nog te weinig kennis rond de ziekte, te weinig kennis rond de mug etc...

Maar...Ook geen business erachter, geen commerciële belangen bij bijvoorbeeld farmaceuten etc. Waarschijnlijk verklaart dit deels waarom er zo weinig over 'gesproken' wordt, terwijl dit bij Malaria wel anders is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet 24/7 met Deet rondloop, en al helemaal niet volledig van top tot teen ingesmeerd met die chemische rommel. Nu doe ik het wel regelmatig als we gewoon 'in de buitenlucht zijn', maar weer niet op de eilanden (dan weer alleen 's avonds).

Ik trek muggen aan, en wordt helemaal lekgestoken op vakantie. Al smeer ik mijn hele lichaam in met 50% Deet en ga ik maar 1 uur naar buiten direct na insmeren; ik zit onder de muggenbeten. Ik moet er overigens niet aan denken om Dengue op te lopen, eigenlijk nog liever Malaria. Overigens zijn de medische voorzieningen in Maleisië prima, dus hoef je je inderdaad niet op voorhand al ernstige zorgen te maken. Maar als ik in KL overdag naar een shopping mall ga, of 's avonds naar een restaurant (stel dat :D, meestal eten we nl. gewoon op straat en dan smeer ik me wel extra in), dan ben ik niet altijd met Deet bezig....

p.s. overigens werd ik eergisteren de halve nacht wakker gehouden door een mug die doorhad wanneer ik in slaap viel. Alleen dan kwam het beest rond mijn hoofd vliegen. Ik kon alleen Deet vinden :)...geen last meer van de Nederlandse mug gehad ;)
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor psyclist » Wo 06 Augustus 2008 11:42

Ik ga hier op een paar schenen staan hoewel het NIET de bedoeling is om wie dan ook aan te vallen.

Denque is een serieuze ziekte, en zoals gesteld niet behandelbaar. Een aantal jaren geleden hadden we te maken met SARS. Ik was toen in China en overal ging alles dicht. Met respect voor de doden, er waren er zo'n 8000, ik blijf vinden dat toen de reaktie volkomen gestoord was. NIEMAND had het over de 200.000 ongeboren kinderen die JAARLIJKS sterven aan Malaria.

Terug naar Denque. Ik woon inmiddels 4 jaar in Maleisie en nog eens 10 jaar in Azie. Ik slik of smeer niets hoewel in de jungle ik wel smeer. Maar de hele dag met deet is, sorrie dat ik het zeg, gewoon knots. Deet is een chemisch product dat zeker niet gezond is (eufemisme). Ik heb nog nooit enige ziekte gehad en misschien heb ik geluk gehad). Ik eet wat de locals eten, ik drink wat de locals drinken. Hebben die er geen probleem mee dan ik ook niet. Ik denk dat dat de beste weg is.

Ik denk dat je in de kampongs en de jungle voorzorgsmaatregelen dient te nemen, lange broek, shirt met mouwen etc. Maar in de steden.. ik vind het hysterie.

Ik lees in de Nederlandse kranten over de Reuzen Bereklauw die een gevaar voor de volks gezondheid is. Gaan de Nederlanders nu ook ingepakt in een bos lopen? Ziek kun je ALTIJD worden. Overal en nergens. Maar om chemische rotzooi op of in je lichaam te smeren gaat mij, behalve wanneer het echt moet echt te ver. Maleisie is een risico vrij land. Natuurlijk zegt de GGD iets anders.

Peter
http://www.pulau-pangkor.com
Gebruikers-avatar
psyclist
Ervaren Toerist

Berichtdoor Ilya » Wo 06 Augustus 2008 12:36

Bedankt Peter, mooie input.

Ik ben het met je eens dat het soms allemaal wat overdreven is. Maar dat neemt niet weg dat veel toeristen het risico simpelweg tot een minimum willen verkleinen, vooral omdat ze vaak maar kort in het land verblijven.

Ik smeer zelf de eerste dagen redelijk consequent, daarna vergeet ik het regelmatig, aan het einde ben ik er meestal niet meer mee bezig. Dat is enerzijds niet zo verstandig, want ik lig liever niet 3 weken in een Maleis ziekenhuis (hoe goed de zorg er ook mag zijn).

Ik denk dat jij met gemak dit soort uitlatingen kan doen, je woont er immers al jaren, en hebt ook nog geen noemenswaardige problemen gehad met de gezondheid (en in het bijzonder met Dengue). Toen ik soortgelijke mening een keer op mijn site ventileerde, kreeg ik direct mailtjes dat ik gevaarlijk 'advies' gaf (terwijl het mijn mening was :D). Hierop heb ik dit soort teksten van de site gehaald, en verwijs nu vooral/alleen nog maar door naar de travelclinic en LRC. Laat reizigers zelf maar uitzoeken of ze het risico daar wel/niet willen nemen is mijn huidige insteek.

Deet is inderdaad enorm chemisch....ik spoot het een keer per ongeluk in mijn oog....heb er toen wel flinke last van gehad....
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor Kuala Lumpur » Wo 06 Augustus 2008 17:48

Inderdaad de reaktrie is wat overtrokken.

Ook ik woon al 4 jaar in Maleisie en ik ben van mening dat er te weinig info wordt gegeven aan toeristen over dengue.
In KL zijn er toch aardig wat ziekte gevallen bekend onder de buitenlanders die in KL en andere plekken wonen in Maleisie.

Mensen maken zich druk om malaria en zijn bang om daar ziek van te worden, ik denk dan op mijn beurt wees niet bang voor malaria maar ben alert!
Dat geld zeker voor Dengue, wees alert en neem je maatregelen.
Als de mug je lekker vind is het echt niet zo heel erg om je 2 a 3x per dag in te smeren met een anti muggenmelk, of dat dan DEED is of een anti muggen pleister is die je op je kleding kan plakken.
Jezelf beschermen is beter dan genezen!

Dengue maakt meer kapot in je lichaam dan je lief is.

Je trapt niet op mijn tenen, maar maak het niet kleiner dan dat het is.
Ik wil hier geen discussie aangaan, ik wil mensen alert maken.

Groetjes vanuit een warm KL
Kuala Lumpur
Toerist

Berichtdoor Saar » Wo 06 Augustus 2008 20:07

Hoe zit dat eigenlijk met die pleisters, KL? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ook voor volwassenen of alleen voor kinderen?

Groetjes,

Saar
Gebruikers-avatar
Saar
Moderator

Berichtdoor Kuala Lumpur » Do 07 Augustus 2008 10:13

Hallo Saar,

De pleisters zijn in elke drugstore te koop in Maleisie.
De naam is Anti Mosquito Patch en gaan per 10 stuks, ze kosten RM10, per doosje.
1 Pleister is goed voor 12 uur bescherming, ze zijn 10cm in ronde vorm.
Je plakt de pleister op de kleding, bij kleine kinderen op de rug zodat ze ze er niet van af kunnen halen.
Erg goed voor kinderen en effectief voor volwassenen.
De fabrikant is Medex. Het ingrediënt is op basis van citronella oil.

Deze info geef ik omdat deze site bedoeld is voor toeristen die zich willen voorbereiden op hun vakantie in Maleisie.
KL heeft geen last van Malaria muggen maar wel erg veel last van de Dengue muggen. Op elke school, woon gebied en appartementen wordt elke week gefogged tegen die mug. Het is geen hysterie maar helaas de werkelijkheid waar je alert en voorbereid op moet zijn.

Zijn er meer vragen, ik geef graag een reactie.

Groetjes uit een zeer nat KL
Kuala Lumpur
Toerist

Berichtdoor Ilya » Do 07 Augustus 2008 13:51

Mooi om te weten. Moet je als volwassene meerdere pleisters plakken? Bv. nekstreek en benen? Of is 1 pleister al afdoende voor bescherming van het hele lichaam?

Zoals ik al aangaf, ik wordt altijd lekgestoken...wellicht helpt dit :)
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor Kuala Lumpur » Do 07 Augustus 2008 14:56

Hoi Ilya,

Bij mij werkt 1 pleister, maar je zou het moeten uitproberen. Ik plak de pleister vlak bij mijn enkels want daar wordt ik altijd geprikt.
Zwangere vrouwen gebruiken het ook en de pleister kun je bv ook gebruiken in een babybedje als de pleister maar niet in in de buurt van de baby is.

Succes met het uitproberen.

Groetjes uit KL
Kuala Lumpur
Toerist

Berichtdoor alexanders » Do 24 Juli 2014 20:27

Hallo, Ik ben me als Hypochonder en angstvallig persoon mentaal aan het voorbereiden om 3 weken naar West-Maleisie te gaan. Ik ben zo ver dat ik er ECHT heel veel zin in heb.

Nu lees is zoveel wisselvallige informatie over de Dengue mug... Ik wordt er niet goed van. De GGD zegt dat als ik Deet smeer, ik me geen zorgen hoef te maken, maar altijd lange kleding aan etc. (en rabbies en... en.. pfff)

Ik had gedacht in mijn korte broek lekker een onbezorgde vakantie te hebben, maar nu heb ik een beeld voor me van een vakantie met zoveel andere dingen dan ik in mijn confortzone gewend ben, dat ik weer meer richting de angstige kant duik. En dat wil ik niet!

Ik heb een aantal vragen aan mensen die daar wonen of veel ervaring hebben:

- Hoe schat je de kans in als je 24/7 deet smeert, lange kleding aan doet, sjaal om, dichte schoenen etc... Ik weet dat het belachelijk is, maar ik wil me ergens in een positie verplaatsen (ik analyseer alles).

- Wie heeft het virus ooit 1x opgelopen en wat was het geen waar je het meest verbaasd over was?

- Hoe groot is de kans ubberhaupt dat je zonder bescherming ziek wordt?

- Hoe erg is een griep met 40 graden koorts te vergelijken met de dengue virus.

- Hoeveel zieker wordt je als je door 2 parasieten besmet bent? En 3? en 4?

- Zorgen alle dengue muggen voor een besmetting met tenminste 1 van de 4 type?

- Hoeveel autochtone mensen sterven er aan dengue en hoeveel allochtone?

- Op welke plekken van west maleisie zijn er 100% geen dengue muggen en waar de meeste?

- Werken alle middelen vandaag de dag nog ivm resistentie?

- Werken alle middelen even goed?

Verder nog: In de zee lopen met bloten voeten. Ik heb van mijn zus gehoord dat wandelen in de zee je beter met bepaalde schoenen aan kunt doen?

Ik besef zelf heel goed dat het bijna tegen het belachelijke aan kan lijken, maar ik zit hier echt mee (ik heb een geconditioneerde overtuiging en daar wil ik vanaf!!! Graag zo eerlijk mogelijk.) Alvast super bedankt voor je tijd!!!
alexanders
Nieuw lid

Berichtdoor Ilya » Do 24 Juli 2014 21:48

De eerdere informatie is nog steeds valide.

Ik antwoord op de vragen waarover ik wel wat kan zeggen:

Deet is een muggenwerend middel, maar is niet 100% dekkend. Je bent niet voor 100% veilig, maar de kans dat je gestoken wordt is tig keer kleiner.

Ik denk dat 24/7 smeren niet altijd nodig is mbt Dengue. Er zijn ook niet-Dengue dragende muggen. Wij maakten ons bv op de toeristische gebieden niet zo'n zorgen. Ook in het centrum van steden foggen ze wekelijks. Hele gebieden worden in een gordijn van gif gezet.

Het kan maar zo zijn dat ik het een keer heb opgelopen. Zeker weten doe ik het pas als ik de volgende keer gestoken wordt. De eerste keer is bij velen bijna ongemerkt. De erop volgende keer kan in een slecht geval dodelijk zijn.

De kans dat je als toerist Dengue oploopt is erg klein, maar desondanks is een kans een kans. Het ligt maar net aan diverse factoren. Van Dengue wordt aangegeven dat de mug vooral voorkomt in stedelijke gebieden, met slechte hygiene, veel broedplekken (vochtige ruimtes, steegjes met plassen water etc). In de meeste toeristische centra wordt gewoon gif gespoten, dit verkleind de kans ook weer.

Het ligt er maar net aan hoe je het ervaart. Ik ken mensen die wrs liever voor 40 graden koorts waren gegaan. Ik ken ook mensen die al twee keer besmet zijn en het vervelend vonden maar niet zo heel ernstig.

Wij smeren doorgaans niet op de eilanden, tenzij er lokale kampungs zijn die we bezoeken. Bij een dagje aan het strand is het niet echt nodig om je in te smeren, hoewel de officiele instanties maar zo kunnen aanraden dit toch te doen (onder het mom, liever alles aftikken).

Ik word zelf altijd compleet lek gestoken, ook na smeren van Deet. Het zal per persoon verschillen. Ik kan je niet vertellen hoe dit kan. Ik concludeer ook niet dat Deet niet voldoende werkt. Het zal best prima werken, maar niet bij mij. Toen wij net in Maleisie woonden gingen we wel naar allemaal lokale wijkjes in KL. Dan kwam ik na een bezoekje aan een foodcourt met 10+ muggebulten terug. Heb denk ik altijd geluk gehad dat het gewone muggen waren. Overigens liepen wij bijna altijd met lange broek rond in KL....maar dat is meer omdat het gebruikelijk is als je er woont. Het scheelde wel. Ik zou een luchtige lange broek aandoen in de avonden.
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Terug naar Vakantie met kinderen