Reisaanbod

Welkom bij het reizigersforum van Veelzijdig Maleisie. Al vele jaren komen reizigers hier met vragen omtrent hun reis naar het prachtige vakantieland. In de rubriek Vraag en Antwoord kun je alle vragen stellen. Laat ons achteraf weten hoe het beviel, of deel tips met de andere forumgebruikers. Ook kun je hier je reisplan delen, zodat anderen er input op kunnen geven. Mocht er ergens niet helemaal uitkomen, neem dan contact met ons op.

Een nieuw bericht publiceer je gemakkelijk door eerst de rubriek te kieze en vervolgens links bovenin op 'Nieuw onderwerp' te klikken. In het nieuwe scherm schrijf je de tekst en onderaan heb je verder nog de mogelijkheid om foto's aan je bericht toe te voegen (klik op 'Foto toevoegen'). Als je bericht gereed is voor publicatie druk je op 'Versturen'.

Mededeling

Let op: niet iedereen ontvangt de bevestigingsmail na registratie. Stuur ons een e-mail zodat we je account meteen kunnen activeren.

Tips voor reisschema

Stel hier je vragen wanneer je van plan bent met de kids naar Maleisie te reizen.

Tips voor reisschema

Berichtdoor Ottertjesopreis » Ma 21 Oktober 2013 21:37

Dag allemaal,

21 juli 2014 willen wij 24 dagen op vakantie naar West-Maleisië. Onze kinderen zijn tegen die tijd 8 en 5 jaar. Voor nu hebben wij onderstaand reisschema.

21-jul Amsterdam-Dubai
22-jul Dubai - Kuala Lumpur; aankomst in de avond
3 N Kuala Lumpur (naast Shoppen en de stad bekijken,
Batu Caves, Kuala Gandah en vuurvliegjes)
25-jul 2 N Melakka
27-jul 2 N Cameron Highlands
29-jul 4 N Penang
2-aug 2 of 3 N Belum Rain Forest
4/5-aug 2 N Lake Kenyir
6-aug 6 N Redang of Perhentians
13-aug binnenlandse vlucht naar KUL ; 1 N Kuala Lumpur
14-aug Kuala Lumpur- Dubai
Dubai - Amsterdam aankomst avond

Zelf zit ik te denken om op de heenreis vanaf KLIA gelijk naar Melakka te rijden (is dat met taxi te doen? iemand een idee van de kosten?; zelf rijden na een lange vlucht zie ik eerlijk gezegd niet zitten). En dan aan het eind 3 nachten Kuala Lumper ter afsluiting van de vakantie.

Eerste idee was om een auto te huren voor de vakantie tot aan de strandvakantie. Voor 2 weken heb ik zo'n € 600-€700 begroot. Ik vind het alleen zo zonde dat de auto meerdere dagen voor de deur staat. En naar mijn idee kan je voor de autohuur zo'n beetje de ritten met een taxi afleggen :? .

Is het nodig om een auto bij je te hebben in de Cameron Highlands en Lake Kenyir? Zijn de excursies bij Cameron Highlands ter plekke goed te boeken of is het dan fijner om een eigen auto te hebben? Overigens zullen wij 's avonds niet veel op pad zijn met de kinderen.

Ik twijfel nog over 2 of 3 nachten Belum. Iemand hier 3 nachten gedaan? En weet iemand of dit ook te doen is met de kinderen van 5 en 8? Ik las in een van de reisverslagen dat er ook een behoorlijke klim is.

Verder nog twijfel over Perhentians en Redang. Rekening houdend met de kinderen zou een zwembad erg fijn zijn. Het zou zomaar kunnen dat de jongste bij het zien van de vissen de zee niet meer in gaat....en vorig jaar in de vakantie hadden beide meiden last van een erg droge huid waardoor het zeewater beet als een gek; de zee zijn ze niet meer in geweest. Bij Perhentians zie ik bij de accommodaties die ik leuk vind geen zwembad.

Ik hoop dat jullie tips hebben of andere ideeën als dat handiger/logischer is qua route.

Als er nog bezienswaardigheden zijn waarvan je zegt dat moet je écht gezien hebben met de kids hoor ik het uiteraard ook graag.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

Groet,
Linda
Ottertjesopreis
Toerist

Re: Tips voor reisschema

Berichtdoor JanW » Wo 23 Oktober 2013 09:56

Hoi Linda,

Ik zal al op een paar zaken kort reageren, die mij het meest in het oog springen:

1) Op Perhentian ga je niet snel een zwembad vinden (ik betwijfel zelfs of er ergens een is?), dan zul je wss naar Redang moeten

2) Cameron Highlands moet je met guided tour doen, zelf ter plaatse rond rijden zou ik echt afraden: smalle en slecht onderhouden wegen, moeilijk om de weg te vinden van het ene naar het ander, ... Die guided tours zijn echt supergoed geregeld en veel gemakkelijker dan het zelf allemaal te willen doen. En waarschijnlijk nog niet eens duurder (want zij hebben gunsttarieven bij veel attracties)

3) met de kinderen denk ik dat het in Kuala Lumpur zeker leuk is om naar het Birds Park of het Acquarium te gaan. Er is ook een Vlinderpark in KL, maar in Cameron Highlands doen de meeste guided tours ook al een vlinderpark aan (zij het iets minder leuk dan dat van Kuala Lumpur)

Jan
Ik woon en werk sinds 1 april 2012 in Maleisië!
JanW
Maleisiefiel

Berichtdoor Ottertjesopreis » Wo 23 Oktober 2013 10:41

Hoi jan. Alvast heel erg bedankt voor je reactie. Ik kan nu niet uitgebreid reageren. Heb nog wel wat vragen, maar die komen later vandaag.
Gr. Linda
Ottertjesopreis
Toerist

Berichtdoor Ilya » Wo 23 Oktober 2013 10:56

Ter aanvulling op die guided tours bij Cameron Highlands....die zijn kleinschalig qua opzet en het is al best een leuk avontuur om in die grote 4x4 auto's naar de theeplantages en op Mt. Brinchang te rijden...wij reden er ook eens zelf rond, op zoek naar wat uitkijkpunten. De dag erop deden we de tour, dat was toch wel even wat beter ja.

Je kunt vanaf KLIA airport een taxi of bus naar Malacca pakken, maar het ligt er wel aan wanneer je precies aankomt. De route KLIA -> Malacca is niet zo heel gebruikelijk. Je kunt ook vooraf een auto reserveren, en meteen zelf naar Malacca rijden..

Het stuk Kuala Lumpur, Taman Negara, Cameron Highlands en Penang of Kota Bharu is goed met een huurauto te doen. Je auto staat dan relatief weinig stil. Op Penang of Kota Bharu kun je de auto weer inleveren. Een huurauto is leuk(er), want je bent vrij om te gaan en ook om evt langer over de rit te doen. Volgens mij moet het bij 2 weken autohuur ook wel goedkoper kunnen. Met een Vios kun je volgens mij goed met 4 personen rondrijden (moet je wel even nagaan of er nog zitjes oid nodig zijn). Als je veel bagage hebt, dan wellicht idd een grotere auto. Check anders rentalcars.com even, ik keek toevallig eergisteren voor een Vios in januari en die kostte bij 2 weken zo'n €300...

Als je naar Kenyir of Belum wilt, zou ik daar toch wel een auto voor overwegen, ondanks dat de auto dan wel die dagen stilstaat. Beide bestemmingen zijn al goed met 3D/2N te bezoeken. Wil je bij Belum een langere tocht doen, dan natuurlijk meerdere dagen. Bij Belum gaat veel over water, net als bij Kenyir (leuk met kids, en niet zo heel vermoeiend vergeleken een uren durende trektocht). Als je dagen te kort komt zou ik een van de twee doen, want in grote lijnen zijn er overeenkomsten.

Verder, ik zou met kids voor Perhentian gaan. Beter snorkelen, en net wat gezelliger als je niet bij een afgelegen resort verblijft. Redang is ook mooi, maar net wat grootschaliger, meer luxe resorts en net wat beter duiken (snorkelen is er dan weer net wat minder vergeleken het fantastische Perhentian). Is een zwembad een vereiste dan valt Perhentian zo goed als af. Volgens mij zijn er nu twee resorts met zwembad, maar dit is niet te vergelijken met het prachtige zwembad van bv The Taaras Resort op Redang...
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor Ottertjesopreis » Wo 23 Oktober 2013 20:48

Ilya, Jij ook erg bedankt voor je reactie.

Het is voor ons heel wat dat wij op deze manier de vakantie uitzoeken, boeken en een land bereizen... In 2001 zijn wij, toen nog samen, naar Maleisië geweest voor onze huwelijksreis. Toen hebben we KL, TN en Tioman aangedaan. Alles is destijds via het reisbureau geboekt. Super dat er een site als deze is voor alle informatie en het stellen van vragen (was in 2000 wel anders :wink:) !

Naar mijn idee kom ik geen dagen tekort.
Toevallig bedacht ik mij vannacht of het handig is zowel Belum als Kenyir aan te doen...omdat, wat Ilya zegt, beide op hoofdlijnen overeenkomsten hebben. Het ziet er allebei zo prachtig uit...
Taman Negara had ik erbuiten gelaten. Nu ga ik twijfelen om Belum of Kenyir te laten vervallen en toch Taman Negara te doen....

Weet iemand wat de verschillen zoal zijn tussen Belum en Kenyir? Ilya, ben jij al eens bij Belum geweest of staat dat nog op je verlanglijstje?

Wat is jullie ervaring m.b.t. veiligheid als het gaat om stallen van de auto? Is het verantwoord om de auto een paar dagen achter te laten?

Maakt het voor één van de eilanden Perhentians of Redang nog uit of je eindigt bij Belum of Kenyir? Overigens gaat mijn voorkeur uit naar Perhentians. Maar ja, behalve de kids heb ik het idee dat als je pech hebt met kwallen, dat een zwembad dan ook wel weer handig is (of zie ik dan nu te veel 'kwallen' op de weg?).

Als het Taman Negara wordt zou dit schema dan handig zijn:
KL
Melakka
Taman Negara
Cameron Highlands
Penang
Belum
Perhentians

Als het Kenyir wordt i.p.v. Belum wat is dan een handige route? En is eindigen op Redang dan handiger qua route?

Minpunt vind ik eigenlijk ook nog met bovenstaande schema's dat de 'rust' op Penang vlak voor het eiland zit. Zou dit liever wat meer aan het begin zien.
Misschien nog een idee om de boel helemaal om te gooien en te beginnen op Penang?? Voor nu weet ik dan ff niet of dit handig is en hoe de route dan te doen?

Alvast bedankt weer voor jullie reacties! Ik ga zo eerst nog eens kijken voor de autohuur.

Groet,
Linda
Ottertjesopreis
Toerist

Berichtdoor erikavw » Do 24 Oktober 2013 19:52

Hoi Linda,

grappig om te lezen; ook wij zijn (1995) op huwelijksreis geweest naar Maleisië en hebben toen KL en Tioman gedaan. Nu voor het eerst Azië met 12 jarige dochter.
Wij vliegen 11 juli met Emirates naar Sin en 2 augustus terug vanaf KL. Vanuit Sin gaan we eerst naar Borneo, Kuching voor 4 nachten.
Daarna Penang, CH, Taman Negara, 1 nachtje kuala Besut, Perhentian en KL.
Ook wij hebben getwijfeld over autohuur maar doen Penang-CH met bus, CH-Taman Negara en door naar Kuala Besut met busje van Han travel. Behalve Perhentians hebben we alle hotels al geboekt, en jullie?
Succes met het maken van je schema en vast veel plezier,
Erika
erikavw
Toerist

Berichtdoor Ilya » Do 24 Oktober 2013 20:25

Ben zelf helaas nog niet naar Belum geweest. Staat voor de komende trip op het programma. Ik heb wel diverse kennissen die er geweest zijn, en die vonden het schitterend...maar dat vonden velen ook van Kenyir. Qua accoommodatie kun je wellicht beter naar Belum...duur maar dan heb je ook wel wat. Bij Kenyir kan het goedkoper, maar betaal je vaak flink voor de tours.

Taman Negara is natuurlijk ook erg mooi. Is eigenlijk ook best wel weer vergelijkbaar, kun je naast lopen ook met een bootje tourtjes doen. Die keuze is moeilijk. Voor het gemak zou TN wellicht het beste zijn; makkelijk bereikbaar, en makkelijk door reizen naar de volgende bestemming. Kenyir en vooral Belum liggen net uit de route; hoewel het uiteindelijk ook best meevalt. Als je van Penang naar Kota Bharu reist, dan ligt Belum op de route. Vanaf Kenyir ben je waarschijnlijk net iets sneller bij Redang, maar Perhentian zal niet zo heel veel langer reizen betekenen..

In Maleisie worden nauwelijks auto's gestolen. Ook wordt er nauwelijks ingebroken in auto's. In de meeste gevallen kun je de auto prima op openbare parkeerplaatsen achterlaten. Bij veel parkeerplaatsen heb je bewaking, dan betaal je RM10 per dag. Of dit ook bij Belum zo is weet ik niet, maar ik verwacht geen problemen.

Ik heb zelf nog nooit kwallen meegemaakt bij Perhentian; althans niet direct langs de kust. Wel zijn er plekken met kleine prikkende kwalletjes...maar daar kom je normaal gesproken niet zomaar met kids (bv direct onder de pier bij Perhentian Island Resort). Ik zou zelf geen zwembad willen; maar ik begrijp je insteek. Je moet wel begrijpen dat het om kleine, relatief onontwikkelde eilanden gaat. Zoet water is schaars, dit wordt volgens mij niet via een pijpleiding aangevoerd. Dus vandaar ook weinig/geen zwembaden; zoet water in zo'n fantastische onderwaterwereld zou ook moordend zijn. Het gaat om die reden ook vaak niet echt samen.

Het schema dat je opnoemt klinkt al goed haalbaar. Wel moet je misschien na Melakka eerst terug naar KL, voordat je naar TN reist.

Mocht je Kenyir hier nog in willen plannen zou ik wat zaken omgooien, en met een huurauto starten in Penang, dan door naar Cameron Highlands, dan door naar Kenyir (via Gua Musang) en na Kenyir waarschijnlijk toch eerst naar Kota Bharu om de huurauto weer in te leveren. Dan de taxi naar Kuala Besut voor de boot naar Perhentian, en na Perhentian terug naar Kota Bharu voor een vlucht naar KL. Als je voor Redang gaat, moet je bij de autoverhuurder nagaan of je de auto in Kuala Terengganu kunt droppen. Dan kun je na Penang waarschijnlijk het beste met het vliegtuig vanaf Kuala Terengganu terug naar KL....

Het is verder niet ongebruikelijk om vanaf KL naar Penang te vliegen, en daar de trip met de huurauto te starten (via Cameron Highlands, Belum of Kenyir)...beetje omrijden als je en CH en Belum doet, maar op zich prima te doen...het eindpunt is dan Kota Bharu bij een bezoek aan Perhentian, of Kuala Terengganu bij een bezoek aan Redang...
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Berichtdoor abe » Vr 20 December 2013 14:54

Wij denken het nu zo te doen.
Is dit haalbaar en aanbevelenswaaridg?

1 juni: aankomst kl
KL
KL --> CH (2 dagen)
CH --> Belum (2 dagen)
Pasir Belanda (2 dagen)
Perhantian (4 dagen)
KL (1 dag)

Of zou het beter zijn om minder natuur en junbgle te doen, omdat we daarna nog naar Borneo gaan...? En Australie en Bali...
abe
Toerist

Terug naar Vakantie met kinderen