Reisaanbod

Welkom bij het reizigersforum van Veelzijdig Maleisie. Al vele jaren komen reizigers hier met vragen omtrent hun reis naar het prachtige vakantieland. In de rubriek Vraag en Antwoord kun je alle vragen stellen. Laat ons achteraf weten hoe het beviel, of deel tips met de andere forumgebruikers. Ook kun je hier je reisplan delen, zodat anderen er input op kunnen geven. Mocht er ergens niet helemaal uitkomen, neem dan contact met ons op.

Een nieuw bericht publiceer je gemakkelijk door eerst de rubriek te kieze en vervolgens links bovenin op 'Nieuw onderwerp' te klikken. In het nieuwe scherm schrijf je de tekst en onderaan heb je verder nog de mogelijkheid om foto's aan je bericht toe te voegen (klik op 'Foto toevoegen'). Als je bericht gereed is voor publicatie druk je op 'Versturen'.

Mededeling

Let op: niet iedereen ontvangt de bevestigingsmail na registratie. Stuur ons een e-mail zodat we je account meteen kunnen activeren.

30 dgn Maleisie, 2 kinds (3 & 4,5) + opa/oma

Stel hier je vragen wanneer je van plan bent met de kids naar Maleisie te reizen.

30 dgn Maleisie, 2 kinds (3 & 4,5) + opa/oma

Berichtdoor eevandees » Za 20 Oktober 2012 21:09

Dag Ilya en andere forum-gebruikers,

Nu ik overal op dit forum waanzinnig goede en bruikbare antwoorden zie opduiken, ben ik zo vrij hier ook ons reisschema te plaatsen in de hoop dat daar zinvolle aanvullingen, verbeteringen e.d. op komen. Daarnaast heb ik nog enkele vragen die ik beantwoord hoop te krijgen. Gaattie:

Wij reizen van half februari tot half maart '13 met ons gezin en mijn ouders over het schiereiland van Maleisië. Zelf komen we vanaf Thailand en gaan we aan het eind door naar Japan. Mijn ouders ontmoeten ons op Langkawi en gaan aan het eind naar NL.

dag 1 Boot van Ko Lipe naar Langkawi
dag 2 tm 5 Langkawi
dag 6 Reisdag naar Penang
dag 7 tm 9 Penang
dag 10 Penang - huurauto ophalen
dag 11 Rit naar Ipoh
dag 12 Ipoh: orang oetan eiland
dag 13 Ipoh: rustdag
dag 14 Ipoh: Sam Poh Tong grottempel
dag 15 Rit vanuit Ipoh naar Cameron Highlands
dag 16 Rondrit Cameron Highlands, theeplantages & high tea (ofzo)
dag 17 Rit naar KL (200 km - 2,5 uur), auto inleveren
dag 18 Dagje KL
dag 19 Rit naar Melaka vanuit KL
dag 20 Melaka: fietstocht & bezienswaardigheden
dag 21 Melaka: einde dag terug naar KL
dag 22 Dagje KL
dag 23 Uitstapje naar Elephant Sanctuary
dag 24 Dagje KL
dag 25 Uitstapje naar Firefly Resort
dag 26 Dagje KL
dag 27 Naar Taman Negara
dag 28 Taman Negara
dag 29 Terug naar KL
dag 30 Vlucht naar huis/Japan

Qua reistijd heb ik begrepen dat de oostkust in deze periode een afrader is vanwege het weer - klopt dit? Borneo laten we in geval zeker achterwege omdat we het genoegen hebben gehad dit tijdens een eerdere reis al te bezoeken.

We reizen dus met 2 kinderen van dan net 3 en ruim 4,5 èn mijn ouders. Is dit tempo dan OK? En komen de kinderen voldoende aan bod qua bezienswaardigheden?

Verder zit ik enorm te klungelen met het gedeelte waarbij KL in het vizier komt. We overwegen een huurauto. Is het nou verstandig deze in KL vrij snel van de hand te doen en de rest van de uitstapjes met tours of OV te doen? Of is het beter om hem (nog even) aan te houden, maar dan vrees ik dat ik gebonden ben aan een overnachtingslocatie met een eigen P-plaats (aiai, budget...)?

In bovenstaande variant hebben we ervoor gekozen om de bezienswaardigheden in KL af te wisselen met dagjes buiten de stad, voor wat variatie. Kan iemand er iets over zeggen of dit juist wel of niet handig is? Zo niet, hoe plooi ik de gekozen bezienswaardigheden die om KL heen liggen dan in een handig itinerary?

Dan Taman Negara: zijn we daar lang genoeg? En zo nee, wat moet er dan sneuvelen of ingekort worden om een langer verblijf aldaar te kunnen hebben?

Nou ja, vragen genoeg zoals je ziet. In elk geval alvast bedankt voor elke reactie!!

Groet,
Edith
eevandees
Nieuw lid

Re: 30 dgn Maleisië met 2 kinderen (net 3 & ruim 4,5) + opa/

Berichtdoor Ilya » Zo 21 Oktober 2012 04:50

Hi,

In jullie reisperiode kan het aan de oostzijde inderdaad nog flink spoken. Je kunt ook echter het geluk hebben dat het er een hele week zonnig is zonder heftige regen. Het is in die periode niet makkelijk te beoordelen.

Het tempo is prima ivm kids en grootouders. Wel ben ik benieuwd of je daadwerkelijk een hele dag nodig hebt bij het Orang Utan eiland..met daarna een 'rustdag' :). Ipoh is (nog) niet zo heel erg ingesteld op toeristen, misschien verblijf je er net iets te lang voor wat er te doen is; het is vaak een plek voor de doortocht naar Penang/KL of Cameron Highlands. Ik zou er misschien een dagje schrappen en just in Cameron Highlands een relaxte rustdag plannen (lekker koel/fris).

Verder duurt de boot tussen Langkawi en Penang zo'n 3 uur...dat zal geen volledige reisdag zijn. De trip van Penang naar Ipoh duurt zo'n 2 uur als alles meezit. Ipoh naar Cameron Highlands iets meer dan 1 uur. Cameron Highlands naar KL kan in 2,5 uur, maar dan moet wel alles meezitten. Wij doen er meestal zo'n 4 uur over en rijden normaal/veilig.

Je kunt prima in KL een huurauto hebben. Een hoop attracties binnen de stad doe je per metro of taxi, maar bv de fireflies, Melaka en zelfs Kuala Gandah (en Taman Negara) kan prima zelf met de huurauto. Doen vele anderen (wij ook...) ook :).

Ik weet niet precies waar je in KL en omgeving wilt overnachten, maar elk hotel heeft een parkeerplaats en bij guesthouses kun je meestal wel in de omgeving parkeren. Kuala Selangor Fireflies doe je in een avondje (geen overnachting nodig), en hetzelfde geldt voor Kuala Gandah...je kunt bijvoorbeeld 's ochtends vroeg richting Kuala Gandah rijden, en dan na het bezoek (van enkele uren) doorrijden naar Taman Negara (waar je ook een parkeerplaats hebt...zo'n RM10 per dag meen ik...afstand Kuala Gandah naar Taman Negara is zo'n 2 uur...)...

Op zich kun je wel 1 volle dag in TN verblijven. De aankomstavond kun je gebruiken voor een nachtwandeling. Dan de dag erop de hele dag de jungle verkennen. De laatste dag nog een ochtendwandeling en dan met de auto terug naar KL. Een nachtje extra is ook prima (zou ik zelf wrs wel doen) want de kids vinden die jungle experience misschien toch wel erg tof. Alternatief is om vanuit KL een tour te regelen, dan ga je ook vanaf Tembeling met de longboats (toffe ervaring op zich) naar park HQ. Han Travel en NKS regelen dit vanuit Chinatown in KL. Qua dagen zou ik 1 dag weglaten bij Ipoh. Heb je nog 1 dag nodig, dan zou ik die weghalen bij Langkawi....maar nogmaals, eigenlijk zijn alle attracties van Ipoh prima binnen 1 dag te doen...en aan het einde van de dag ben je dan al weer in Cameron Highlands....

Succes :)
Schrijf je op je eigen website, je reisblog, facebook of twitter over je reis door Maleisie? Neem dan een linkje op naar Veelzijdig Maleisie. Dank!
Gebruikers-avatar
Ilya
Administrator

Terug naar Vakantie met kinderen